عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۱ ثبت شده است

۲۸
اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی انسان خیال میکند که انجام عملی خاص، وظیفه اوست؛ مثلا خیال می کند که قبول فلان مسئولیت یا حتی به دنبال آن مسئولیت رفتن، وظیفه اوست. یا مثلا بعضی طلبه ها احساس میکنند که در سالهای اولیه طلبگی، به دنبال تبلیغ رفتن یا امام جماعت شدن، وظیفه آنهاست. یا مثالی دیگر اینکه بسیاری احساس میکنند وبلاگ نویسی و اظهار نظر در مسائل گوناگون دینی و اخلاقی و عرفانی، وظیفه آنهاست. بنظر میرسد در بسیاری موارد، حبّ شهرت طلبی و مقام طلبی، رهزن انسان شده و شیطان، انسان را توجیه میکند که الآن این کار وظیفه توست و انسان هم خیال میکند در انجام آن کار اخلاص دارد. ولی انسان باید در این قبیل مسائل، با خود خلوتی کند و دو سوال را از وجدان خود بپرسد تا انگیزه الهی را از انگیزه شیطانی و نفسانی باز شناسد؛

برای خواندن متن کامل، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

  • رسوای غفلت
۲۶
اسفند
بسم الله الرحمن الرحیم

اگر شنیدید که در بعضی از روایات گفتند اولین روز جهل یک آدم روزی است که بگوید من فارغ‌التحصیل شدم، همین است،

یک انسان حوزوی یا دانشگاهی مگر می تواند بگوید من فارغ‌التحصیلم؟!

ما تا نفس می‌کشیم باید بفهمیم, درس بخوانیم، درس بگوییم, کتاب بنویسیم, کتاب بخوانیم, کتاب مطالعه کنیم. بنابراین ما تا زنده‌ایم باید با درس و بحث و کتاب و کتابت مأنوس باشیم.

متن کامل سخنان ایشان

یا حق

  • رسوای غفلت
۲۶
اسفند
بسم الله الرحمن الرحیم

بعد از ظهر یکی از جمعه‌های زمستان سال 53 یا 54 بود. سر کوچه آمدم دیدم علامه طباطبایی عصا زنان از منزل خارج شدند. بیرون هوا بسیار سرد بود چون قم کویری است در زمستان هوا بسیار سرد می‌شود و سرمایش سوز عجیبی دارد. از آنجایی که در مواجهه با بزرگان فرصت را باید غنیمت بشماریم، من یک سؤال از علامه کردم و همراه ایشان راه افتادم. بعد پرسیدم: آقا کجا تشریف می‌روید؟ علامه که از پل حجتیه در حال عبور بود، گفت: به قبرستان حاج شیخ عبدالکریم برای فاتحه‌خوانی مزار همسرم می‌روم، (علامه مقیّد بودند که هر هفته عصر جمعه سر مزار خانمشان بروند) گفتم اجازه بدهید من هم با شما بیایم. به مزار که رسیدیم ایشان فاتحه‌ای خواند و بعد شروع به قرائت قرآن کردند، من هم شروع به قرائت قرآن کردم. قرائت که تمام شد، موقع برگشت به علامه گفتم: حاج آقا در این سرما برای سلامتی شما مصلحت نیست از خانه بیرون بیایید، هر زمان هوا خوب بود برای فاتحه‌خوانی بروید. علامه با همان لهجه زیبای ترکی خود فرمودند: انس است دیگر، انس است...

آیت الله محقق داماد در گفتگو با خبرگزاری فارس

یا حق

  • رسوای غفلت
۲۲
اسفند
بسم الله الرحمن الرحیم

آن‌چه که در جوامع علمی مانده است، به برکت تلاش‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع) است، حوادث سختی از شرق و غرب به این سرزمین‌ها واقع شد؛ از شرق مغول‌ها وارد شدند و علما و کتاب‌های بسیاری را سوزاندند، حوزه‌ها را تعطیل کردند، آنان که از اندلس سابق حمله کردند، آن قدر کتاب‌های اسلامی شهرها و عتبات را سوزاندند و ریختند در دجله که تا مدتی رنگ این دجله، رنگ مرکّب بود! الان ما باید شب و روز شاکر نظام اسلامی باشیم؛ اولین ثواب را امام(ره) و شهدا می‌برند. این خون، این قیام، اسلام را حفظ کرده است وگرنه نمی‌شد مطالب علمی را عرضه کرد، اگر شما یک مطلب علمی داشته باشید، امروز بگویید فردا در غرب و شرق هست. الان هرجا سخن از حق است محصول کربلا است، الان هم هر جا سخن حقی است به برکت دفاع مقدس است، این بیداری خاورمیانه - اگر بیگانه بگذارد - محصول خون‌های شهدا و اعلامیه‌ها امام(ره) و مراجع است، آن روز این حرف‌ها نبود، اگر کسی بخواهد قدر این نظام، شهدا و مراجع را بداند باید در همه علوم کار کند، هم خود عمل کند و هم به دیگران برساند.

  • رسوای غفلت
۱۹
اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم

کسی که می خواهد قدم در سیر و سلوک بگذارد، لازم است اعمال و عباداتی عمومی را انجام دهد تا در پیشرفت به سمت قله های سلوک، او را یاور و معین باشند. اگر انسان بخواهد تفحص کند و آن اعمال و وظایف عمومی را، از گوشه و کنار، از کتب ادعیه و کتب اخلاقی و عرفانی و جملات بزرگان جمع آوری کند، نتیجه اش می شود همین مقاله ای که استاد محمد صالح کمیلی، از شاگردان عارف بالله مرحوم حداد، آن را تنظیم نموده است، و سالکان را از حیرت و زحمت جستجو رهانیده است؛ جزاه الله خیرا. امید آنکه این دستورات را یادداشت نموده و همواره در زندگی خویش بر آنها مراقبت داشته باشیم.

برای مطالعه متن کامل آداب سالک مبتدی، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

  • رسوای غفلت
۱۵
اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم

از جناب مولوی، اشعاری درباره گریه در عزاداری امام حسین (علیه السلام) داریم که مورد انتقاد و هجمه مخالفین فلسفه و عرفان قرار گرفته است. مولوی میگوید که امام حسین علیه السلام با شهادتش به لقاء الله و عالیترین درجات قرب حق نایل گشت؛ لذا نباید بر شهادت او که رسیدن به لقاء الله است، تاسف خورد و گریه ی تاسف کرد، بلکه باید بر بدبختی و عقب ماندگی خودمان از درجات قرب، تاسف خورده و گریه و شیون نماییم.

لذاست که مولوی در آن اشعار میگوید:

پس عزا بر خود کنید ای خفتگان / زانکه بد مرگیست این خواب گران

ولی مخالفین، این اشعار مولوی را به معنای جشن و شادی در عزای امام حسین علیه السلام تفسیر میکنند و طبعا با این فهم خودشان، به مخالفت برمیخیزند. توضیح و تفسیر بیشتر این اشعار را میتوانید از بعضی صحبت های استاد رمضانی (کلیک کنید) و استاد وکیلی (کلیک کنید) در همین زمینه دنبال کنید.

لکن موضوع این نوشته، اشاره به تفکرات عرفانی مقام معظم رهبری است که سابقا هم ایشان، مثنوی معنوی را، اصول اصول اصول دین برشمرده بودند (کلیک کنید). ایشان بعد از وفات حضرت آیت الله خوشوقت رضوان الله علیه، در منزل ایشان حاضر شدند و به حاضرین در مجلس فرمودند: در واقع اگر کسی متأثر می شود، گریه میکند، باید برای خودش باشد نه برای آیت الله خوشوقت که در جوار قرب حق آرمیده اند. و سپس آیت الله معظم، خامنه ای کبیر، خطاب به حاضرین، همان گفته مولوی را تکرار میفرماید: پس عزا بر خود کنید ای خفتگان...

برای مشاهده متن کامل بیانات ایشان و نیز لینکهایی مرتبط، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

  • رسوای غفلت
۱۱
اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم

هر پیامبری متناسب با علم و پیشرفت دوره ی خودش مبعوث شده است؛ مثلا در زمان حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) که شعبده بازی رواج داشت، آن حضرت با معجزاتی مانند تبدیل شدن عصا به اژدها و... به تقابل با مخالفین پرداخت. همچنین در زمان حضرت رسول (صلی الله علیه و اله و سلم) که علم و بلاغت و فصاحت و شعر و... رواج داشت، آن حضرت با معجزه قرآن که مملوّ از علوم حقیقی و برخوردار از بلاغت و فصاحت کامل بود، به مقابله با مخالفین پرداخت. از همین روست که آیت الله جوادی میفرمودند که بر فرض اگر در این عصر و زمانه پیغمبری به رسالت مبعوث میشد، گزافه نیست اگر بگوییم که با هنر فیلمسازی و دانش سینما مبعوث میشود؛ چرا که در این زمانه، یکی از بهترین وسایل تبلیغ دین همین هنر فیلم سازی و دانش سینما است.

ولی سینمای اسلامی شاخصه هایی لازم دارد تا بتواند حقیقت دین اسلام را نمایش دهد، و سینمای فعلی فاصله بسیار زیادی با سینمای اسلامی دارد. چند روز پیش، مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران جشنواره سینمایی عمّار، نکاتی مهم پیرامون همین شاخصه ها بیان نمودند که در ادامه مطلب آنها را مشاهده میکنید.

  • رسوای غفلت
۰۴
اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیاری از مخالفین فلسفه و عرفان، بخاطر فهم ناصحیح از اشعار مولوی، به گمان دفاع از تشیع، با فهم غلط خود مبارزه می کنند. همچنین یکی از اشکالاتی که به مولوی می گیرند پیرامون مساله جبر در اشعار مثنوی است که مولوی را معتقد به جبر می دانند.

در ادامه مطلب، سخنان راهگشای امام خمینی کبیر پیرامون شرط فهم صحیح از اشعار مولوی و از جمله مساله جبر در اشعار او را مشاهده می کنید.

  • رسوای غفلت
۰۳
اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم

ماجرا از این قرار است که چند ماه قبل، حجت الاسلام وکیلی در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس، نقدی داغ بر مکتب تفکیک و جریان فعلی مخالف فلسفه و عرفان، بیان کردند که از جمله افرادی که بشدت مورد نقد استاد وکیلی قرار گرفت، آقای نصیری بود. خبرگزاری فارس این مصاحبه را در سه قسمت منتشر کرد.

بعد از این مصاحبه، آقای نصیری در مقاله ای با عنوان "توهم علامه گی" به نقد استاد وکیلی و سخنانشان پرداختند و مطالبی غیر متقن علیه فلسفه و عرفان به نگارش درآوردند.

استاد وکیلی فرصت را غنیمت شمرده و مناظره مکتوب را بهترین راه برای نشان دادن ضعف فلسفی و عرفانی آقای نصیری دانستند و درخواست کردند که بحث بجای پراکنده شدن توسط آقای نصیری، فقط بر روی مسائل مطرح در مناظره متمرکز گردد و تا وقتی که یک بحث به سرانجام نرسیده، به بحث بعدی پرداخته نشود؛ که البته درصورت جواب ندادن آقای نصیری، استاد وکیلی به ادامه جواب ها میپردازند. از آن زمان تا بحال استاد وکیلی و آقای نصیری چند مقاله را نگاشته اند که بنده به ترتیب انتشار آن مقالات در خبرگزاری فارس، لینک آنها را برای استفاده محققین و تنبیه مخالفین قرار میدهم.

نکته قابل توجه انکه آقای نصیری تا به امروز فقط دو پاسخ نوشته اند و حال انکه استاد وکیلی تا بحال نه مقاله دقیق در جواب ایشان نوشته اند که غالب آنها بی جواب مانده است. استاد رمضانی نیز در مصاحبه ای (کلیک کنید)، این مقالات استاد وکیلی را بسیار مفید معرفی کرده اند.

برای خواندن متن کامل و مشاهده لینک ها، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

  • رسوای غفلت