عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی
بسم الله الرحمن الرحیم

میزان پرداختن به علم اصول فقه از دیدگاه عارف کبیر مرحوم سید علی آقا قاضی طباطبایی

مرحوم قاضی به علمایی که پیوسته به به نوشتن کتب ظاهری و بحث های بلاطائل و مفصّل اصول فقه می پرداختند، و بالنتیجه دستشان از معرفت تهی می ماند، خرده میگرفت و در نزد شاگردان خود این طریقه را تقبیح مینمود.

مهر تابناک- به نقل از علامه طهرانی- ص 293

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

جناب محترم صدیق ارجمند آیت الله آقای حاج سید عزالدین زنجانی -دام عمره- در روز 22 ربیع الثانی سال 1402 در ضمن مذاکرات از استاد گرامی حضرت علامه طباطبایی -طاب ثراه- که سه ماه و چهار روز از ارتحالشان میگذشت فرمودند:

مرحوم والد من(سید عزالدین) آقای حاج سید محمود امام جمعه نقل کردند که: اوقاتی که من در نجف اشرف تحصیل میکردم، یک شب در خواب دیدم که سراسر یقه لباس من و جلوی یقه تا محل دگمه های قبای من مملوّ از شپش شده است. از خواب بیدار شدم، (مرحوم والد به قدری در نظافت اهتمام داشتند که از نقطه نظر نظافت و پاکی بدن و دندان ها و لباس ضرب المثل بودند) و متحیر بودم که تعبیر این رویا چیست؟ تا همان روز برای تعبیر این خواب به محضر مرحوم قاضی -رضوان الله علیه- رسیدم، و تا آن روز خدمتشان نرسیده بودم. چون خواب را برای ایشان حکایت کردم، فرمودند:

« شما به علم اصول زیاد اشتغال دارید! »

مهر تابناک- به نقل از علامه طهرانی- ص 293

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس قوچانی می فرمودند:

مرحوم قاضی نسبت به جمیع علوم سرگرم کننده و بی نتیجه و اتلاف کننده عمر سخت انتقاد مینمودند؛ و دو نفر از مشاهیر آن زمان را اسم می بردند که چگونه با این استعداد قوی و تعب و رنج مداوم، خود را به بحث و کتابت چه مسائلی مشغول کرده اند، و این لیاقت و پشتکار را در علوم حقیقیۀ الهیه صرف ننموده اند.

مهر تابناک- به نقل از علامه طهرانی- ص 297

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

روزی در مجلسی عظیم که بسیاری از مراجع و علمای فقه و حدیث از جمله مرحوم آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاءالدین عراقی و غیرهما بودند و کلام میانشان رد و بدل بود، مرحوم قاضی با صدای بلند به طوری که همه بشنوند فرمود:

« نعم الرجل أن یکون فقیها صوفیّا ! »

و این کلام مانند یک ضرب المثل، از کلمات مرحوم قاضی به جای ماند. فقیه یعنی عالم به شریعت و احکام، و صوفی یعنی عالم به راه های نفس اماره و طریق جلوگیری از دامهای شیطان و مبارز و مجاهد با مشتهیات نفسانی برای خاطر رضای ربّ محمود و پروردگار منّان ذوالطّول و الاحسان.

مهر تابناک- به نقل از علامه طهرانی- ص 283

 

میزان پرداختن به علم اصول فقه از دیدگاه عارف کبیر حضرت امام خمینی

امام خمینی در رساله الاجتهاد و التقلید می فرمایند:

« و منها:- وهو من المهمّات- العلم بمهمّات مسائل اصول الفقه؛ ممّا هی دخیلة فی فهم الأحکام الشرعیّة. و أمّا المسائل التی لا ثمرة لها، أو لا یحتاج فی تثمیر الثمرة منها إلى‏ تلک التدقیقات و التفاصیل المتداولة، فالأولىترک التعرّض لها، أو تقصیر مباحثها و الاشتغال بما هو أهمّ و أثمر. فمن أنکر دخالة علم الاصول فی استنباط الأحکام‏ ، فقد أفرط؛ ضرورة تقوّم استنباط کثیر من الأحکام بإتقان مسائله، وبدونه یتعذّر الاستنباط فی هذا الزمان، وقیاس زمان أصحاب‏ الأئمّة بزماننا مع الفارق من جهات.

و ظنّی أنّ تشدید نکیر بعض أصحابنا الأخباریّین على الاصولیّین فی تدوین الاصول، وتفرّع الأحکام علیها ، إنّما نشأ من ملاحظة بعض مباحث کتب الاصول؛ ممّا هى شبیهة فی کیفیّة الاستدلال و النقض و الابرام بکتب العامّ، فظنّوا أنّ مبانی استنباطهم الأحکام الشرعیّة أیضاً شبیهة بهم؛ من استعمال القیاس و الاستحسان و الظنون، مع أنّ المطّلع على‏ طریقتهم فی استنباطها، یرى‏ أنّهم لم یتعدّوا عن الکتاب و السّنة و الإجماع الراجع إلى‏ کشف الدلیل المعتبر، لا المصطلح بین العامّة .

نعم، ربّما یوجد فی بعض کتب الأعاظم لبعض الفروع المستنبطة من الأخبار، استدلالات شبیهة باستدلالاتهم؛ لمصالح منظورة فی تلک الأزمنة، و هذا لا یوجب الطعن على أساطین الدین و قوّام المذهب.

والإنصاف: أنّ إنکارهم فی جانب الإفراط، کما أنّ کثرة اشتغال بعض طلبة الاصول و النظر إلیه استقلالًا، و توهّم أنّه علم برأسه، و تحصیلَه کمال النفس‏، و صرفَ العمر فی المباحث الغیر المحتاج إلیها فی الفقه لهذا التوهّم، فی‏ طرف التفریط، و العذر بأنّ الاشتغال بتلک المباحث یوجب تشحیذ الذهن و الانس بدقائق الفنّ، غیر وجیه.

فالعاقل الضنین بنقد عمره، لابدّ [له‏] من ترک صرفه فیما لا یعنی، و بذل جهده فیما هو محتاج إلیه فی معاشه و معاده؛ وهو نفس مسائل علم الفقه الذی هو قانون المعاش والمعاد، وطریق الوصول إلى‏ قرب الربّ بعد العلم بالمعارف.

فطالب العلم والسعادة لابدّ و أن یشتغل بعلم الاصول بمقدار محتاج إلیه- وهو ما یتوقّف علیه الاستنباط-، ویترک فضول مباحثه أو یقلّله، وصرف الهمّ والوقت فی مباحث الفقه، خصوصاً فیما یحتاج إلیه فی عمله لیلًا ونهاراً. »

یا حق

  • رسوای غفلت

نظرات  (۱)

با پست:
اسرائیل باز هم در چند قدمی نیل تا فرات
به روز هستم و چشم انتظار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">