عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی
بسم الله الرحمن الرحیم

در پست قبلی شیوه صحیح آموزش و فراگیری علم فلسفه و عرفان را توضیح دادیم. اکنون با توجه به آن مطلب، نتایجی درباره نحوه استفاده از مطالب فلسفی و عرفانی اینترنت و نیز نحوه استفاده از دیگر کتابهای فلسفی و عرفانی (غیر از کتابهای منبع) ذکر خواهیم کرد که برای کسانی که نسبت به وقتشان حساسند و ارزش آن را میدانند، سودمند خواهد بود. به فرموده استاد شهید مطهری: مردمی که به ارزش وقت پی برده اند، برای ثانیه هم اهمیت قائلند.

نتایجی که تابحال خودم تجربه کرده ام و به ذهنم رسیده بود، این موارد است:

* اگر انسان کتابهای منبع را دقیق تعلیم دیده باشد، میتواند بسیاری از کتابهای بالاتر یا همسطح را بدون نیاز به استاد خودش مطالعه کند. مثلا کسی که کتاب بدایة الحکمه و نهایة الحکمه و اسفار را دقیق آموزش دیده باشد، برای مطالعه بسیاری از کتب بزرگانی مثل علامه حسن زاده و آیت الله جوادی و شهید مطهری نیازی به استاد یا گوش دادن سی دی ندارد. مثلا بسیاری از دوستان سی دی های شرح معرفت نفس علامه حسن زاده را که توسط یکی از شاگردانشان توضیح داده شده است را در مدت زمان بسیار طولانی گوش میدهند؛ در حالی که مثلا اکثر مطالبی که در شرح درس اول معرفت نفس(در طول ساعتها) توضیح داده میشود (طبق چند فایلی که بنده گوش کردم)، همان بحث اصالت وجود و تشکیک در وجود و.. است. ملاحظه میکنید که اگر کتاب بدایة و نهایة و.. را دقیق خوانده باشند، طبعا این بحث برایش حل شده است و دیگر چه نیازی دارد که اینهمه از وقت خود را برای گوش دادن این سی دی ها صرف کند؟! از آنجا که بسیاری از این سخنرانی ها در جمع عموم مردم بوده است، در سخنرانی چاره ای از توضیح چندین باره ی مبانی نیست، یعنی مثلا همین بحث تشکیک در وجود در اکثر کتابهای علامه حسن زاده و آیت الله جوادی موجود است، حال کسی که این کتب را شرح میدهد، مجبور است چندین بار در شرح هر کتابی بصورت جداگانه تشکیک در وجود را توضیح دهد و مستمع نیز مجبور است آن ها را چندین بار بشنود و حتی باز هم دقیق آن مبانی را نفهمد! و همینطور است مبانی دیگر... ولی اگر مبانی را بداند، خودش میتواند کتاب این بزرگان را بدون نیاز به استاد و در فاصله زمانی بسیار کوتاه تر مطالعه کند و در ضمن از نکات جدید و نوآوری های این بزرگان استفاده کند.

* همچنین اگر کتابهای منبع بصورت دقیق مطالعه شده باشد، دیگر نیازی نیست بسیاری از سخنرانی ها و مطالب متفرقه از بزرگان دوباره مطالعه شود یا شنیده شود، چون بسیاری از آنها تکراری است. مثلا درباره موضوع وحدت وجود اینهمه کتاب نوشته شده است، اگر انسان کتابهای دقیق و منبع درباره وحدت وجود را از اهل فنّش بپرسد و آنها را مطالعه کند دیگر نیازی به مطالعه این همه کتاب اضافی نیست و خود این شخص می تواند همانند آن کتابهای پراکنده، از خودش مطلب بنویسد. یا مثلا در علم منطق بسیاری از بزرگان کتاب یا جزوه ای نوشته اند درحالیکه اگر انسان کتابهای اصلی منطق مثل منطق مظفر و منطق اشارات و... را مطالعه کند، دیگر نیازی به مطالعه کتب دیگر ندارد. همچنین اینهمه سایت و کتابهای بزرگان اخلاق موجود است و هر کدام در مسیر خود فعالیت میکنند، ولی انسان اینقدر عمر ندارد که بخواهد کتاب و نوشته های تمام بزرگان اخلاق را مطالعه و پیگیری کند، بلکه میتواند علاوه بر آموزش کتابهای منبع، کتابهای مهم و دقیق را از بعضی بزرگان مطالعه کند نه از همه آنها. به فرموده استاد میر باقری اینکه میگویند انسان باید هر کتابی را یک مرتبه بخواند، اشتباه است، چون واقعا انسان اینقدر وقت ندارد و عمر نمیکند.

* اگر انسان کتابهای اصلی بزرگانی مثل آیت الله جوادی و علامه حسن زاده را مطالعه کند، دیگر نیازی نیست که نوشته های پراکنده یا سخنرانی های پراکنده آنها و یا شاگردانشان را بصورت کامل دنبال و یادداشت کند، چراکه غالبا این بزرگان نکات مهم و اصلی را در کتابهایشان بیان میکنند. (البته بحث حضور نزد بزرگان و تاثیر اخلاقی گرفتن در جای خود محفوظ است) مثلا بنده که پارسال در درس تفسیر آیت الله جوادی شرکت میکردم و در تفسیرشان تا حدودی با مبانی ایشان آشنا شدم، بخش عمده سخنرانی های دیگر ایشان که در سایتشان منتشر میشد برایم تکراری محض بود و حتی وقتی عنوان سخنرانی ایشان را می خواندم، گاهی عین جملات ایشان را قبل از خواندن حدس میزدم. لذا متن سخنرانی نیم ساعتی ایشان را در پنج دقیقه میخواندم و با حذف مکرّرات، مطالب تازه و جدید ایشان را برای خودم ذخیره و یادداشت مینمودم نه اینکه همه مطالب ایشان در این سخنرانی را مطلب جدید فرض کنم. همچنین کسی که به مبانی علامه حسن زاده آشنایی دقیق داشته باشد، از مطالعه بسیاری از سخنرانی ها یا نوشتجات شاگردان ایشان بی نیاز است. همچنین اکثر مطالبی که در وبلاگ ها و سایت ها منتشر میشود، برای چنین انسانی، پراکنده و یا تکراری جلوه می کند؛ چون وقتی انسان کتب اصلی بزرگان را بصورت منظم و دقیق مطالعه کند، بقیه مطالب وبلاگها هم اکثر کپی شده از همین کتاب ها است و بر فرض هم خود نویسنده آن را نوشته باشد، برگرفته از همان مبانی است که باز هم برای انسان آن مطلب تکراری می شود. لذا در این صورت انسان میتواند فقط نکات جدید را بیابد و آنها را یادداشت کند نه اینکه مطالبی اضافی و تکراری را یادداشت و باعث پراکندگی خود گردد.

آخرین کلام من، سخنی نقل شده از مرحوم آیت الله حائری میبدی باشد؛ ایشان میفرمودند که طلبه ها لازم نیست در سخنرانی های علمای مختلف شرکت کنند، و بجای وقتی که در سخنرانی ها میگذرانند، خودشان زحمت بکشند و درسشان را قوی بخوانند که در آینده خودشان، عالمی مثل علمای دیگر شوند.

این کلام، بلند همتی آیت الله حائری میبدی را نشان می دهد. امیدوارم دوستان ارزش وقت و عمر خود را بدانند و نوشته بنده کمکی در استفاده دقیق تر و برتر از وقت گردد.

یا حق

--------------------------------------------------------

مرتبط:

آموزش فلسفه و عرفان از محیط اینترنت

شیوه صحیح و دقیق آموزش فلسفه و عرفان + معرفی سیر درسی

نظرات  (۱۴)

سلام بزرگوار

کاملا موافقم

حرفتان صحیح و متین است

حلالم کنید و خداحافظ




سلام علیکم
لطف دارید
یا حق
یا ستار

سلام علیکم

نور تشیع بروز شد :

"امضای سه آیت الله ذیل یک تقدیر نامه + عکس "

یا علی / التماس دعا
نظر مراجع مبنی بر لزوم تصحیح و استحکام عقائد قبل از فلسفه به معنای ناپسند بودن فلسفه است؟
(شرح مطلب در وبلاگ برهان)
بسمه تعالی

سلام علیکم / با مطلب امام زادگان ( ع) منتظرتونم .
یا علی / التماس دعا
  • سحر خیزان
  • حقیقتا مطلب همین است و در کسب معارف بهترین راه همین است که انسان چند سالی را صرف فهم کتب فلسفی عرفانی نماید تا از مطالعات پراکنده ازاد گردد و از سفره معارف بزرگانی مانند حافظ و مولوی و هزاران کتاب دیگر بتواند استفاده کند
    به روزم
    درویش ناخرسند
    می دانستم لاکن مصراع دوم را از خودم گفتم.(حقیقتا همین مسئله است)
    امیوارم این مطلب را توجیه اشتباه و نادانی برداشت نکنید.
  • Ⓝ رَه رویِ پـــیــــادِه
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    تار نمای بسیار عالی ای دارید...
    اگر تارنمای محقر حقیر رو قابل بدونید،در لیست پیوندهایم بگذارم...
    ممنون و متشکر
    یا حقّ
    عکسی دیدنی عیادت آیت الله خامنه ای از حضرت علامه(حفظه الله)
    و مطالبی راجع به مولوی در وبلاگ برهان
    اینجا ایرانِ قرن 21 است!!!
    اینجا صدای آهنگهای پاپ لس آنجلسی و غرب زده آن قدر بلند است که فریادهای «حاج مهدی باکری» به گوش نمی رسد!!!
    اینجا همه «حاج ابراهیم همت» را با اتوبان همت می شناسند!!!
    اینجا بر دیوارهای شهر روی عکس شهید ، پوستر تبلیغاتی می چسبانند!!!
    .اینجا نام شهید را برای اینکه بچه ها خشونت طلب و جنگ طلب بار نیایند
    از کوچه ها برداشته و نام نگین و جاوید می گذارند!!!
    اینجا ستارگان درخشان هالیوود آنقدر زیاد شده اند که دیگر کسی ستارگان پرفروغ کربلای ایران را نمی بیند!!!
    اینجا دیگر شهدا زنده نیستند و در پیچ و خم های عصر ارتباطات، به خاک سپرده شده اند!!!
    اینجا دیگر کسی نمی خواهد گمنام بماند، همه به دنبال کسب نام هستند!!!
    اینجا جانبازان موجی را از اجتماع دور نگه می دارند تا آسیبی به افکار عمومی نرسانند!!!
    اینجا کسی نمی داند، مهدی باکری در وصیت نامه خود از خدا خواسته بود
    جسدش برنگردد تا تکه ای از زمین را اشغال نکند!!!
    اینجا دشمن در خانه های ماست، دیگر کسی حاضر با نبرد با دشمن نیست!
    اینجا در پناه میز هستیم، دیگر کسی پشت خاکریز پناه نمی گیرد!!!
    اینجا جانباز شیمیایی، به خاطر نداشتن پول، در بیمارستان پذیرش نمی شود و شهد شهادت می نوشد!!!
    اینجا کسی نمی داند، شب عملیات خیبر حاج مهدی باکری، برادرش حمید باکری را جاگذاشت و رفت!!!
    اینجا کسی نمی داند، مهدی زین الدین، رتبه چهار کنکور سراسری بود!!!
    اینجا کسی نمی داند، تکه های پیکر محمد نوبخت را درون گونی برای خانواده اش فرستاده بودند!!!
    اینجا روسری ها هر روز کوچتر می شود و مانتو ها هر روز کوتاهتر و تنگتر!!!
    اینجا دخترها پسر شده اند، پسرها دختر شده اند، مردان بی غیرت شده اند، زنان بی حجاب شده اند!!!
    اینجا دیگر کسی، احترامی برای چفیه شهدا قایل نیست!!!
    اینجا دعای عهد را فراموش کرده ایم، زمان ندبه و سمات را گم کرده ایم!!!
    اینجا برای زیبا سازی شهرها، میلیونها هزینه می شوداما برای تعویض سنگ قبر فرسوده شهدای گمنام بودجه ای نداریم !!!!!!
    اینجا ایران قرن 21 است!!!
    سلام علیکم

    با مطلب " حرم دل " بروزم .

    یا علی / التماس دعا
    این سخن آقای عباسی عباسی:اگرسرتاسر بدایه و نهایه رابخوانید به ایمانتان اضافه نمی شود.
    مصداق کدام ایه است؟
    در وبلاگ برهان مبسوط بخوانید.
  • کرسی آزاد اندیشی
  • سلام

    آیا فلسفه و عرفان بعنوان یک علم محسوب میشوند چرا ؟




    سلام علیکم
    علم را بعضی اینگونه تعریف کرده اند: مجموعه ای از دانشها و آگاهیها پیرامون یک موضوع واحد
    طبیعی است که هر یک از فلسفه و عرفان نیز شامل این تعریف و در نتیجه علم محسوب میشوند.
    یا حق
  • کرسی آزاد اندیشی
  • سلام
    مقلد مباش
    من نظر شما خواستم و نه نظر بعضی ها را





    سلام علیکم
    بنده سخنان آیت الله جوادی پیرامون آزاد اندیشی را گوش کرده ام و کاملا مستدل و منطقی و بر حق بود؛ و لذا پذیرفتم
    بنابراین بنده مقلد حق هستم نه مقلد شخص
    یا حق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">