عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

عرفان چیست؟

شنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۱۱:۱۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یا هو یا من لا هو الا هو

«عرفان» در لغت به معنای شناخت و شناسایی است و در اصطلاح روش و طریقه ی ویژه ای است که برای دست یابی و شناسایی حقایق هستی و پیوند ارتباط انسان با حقیقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقیقت تکیه میکند و نیل به این مرتبت را نه از طریق استدلال و برهان و فکر؛ بلکه از راه تهذیب نفس و قطع علایق از دنیا و امور دنیوی و توجه تام به امور روحانی و معنوی –و در راس همه مبدأ و حقیقت هستی- میداند.

به بیان دیگر، تکیه گاه عرفان، «علم حضوری» است؛ از این رو از دانش شهودی، مدد می جوید و بر آن اعتماد و به آن استناد می کند. اگر گاهی پس از اثبات شهودی و احراز حضوری، مطلب از برهان عقلی یا دلیل نقلی معتبر سخن به میان می آید، فقط برای تایید و تقویت و ایجاد انس است و برای اثبات اصل مطلب نیست.(1)

عرفان خود دوگونه است:

1.     عرفان عملی؛ یعنی سیر و سلوک و وصول و فنا،

2.     عرفان نظری؛ یعنی ضوابط و روش های کشف شهود.(2)

----------------------

پاورقی:

1.     دانشنامه امام علی علیه السلام، ج 4، صص 18-21.

2.     فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 577 .

 یاحق

منبع: عرفان و عشق، محمد رضا کاشفی

نظرات  (۵)

بسم الله الرحمن الرحیم

گوشه ای از بیانات حضرت علامه حسن زاده آملی درباره استاد صمدی آملی

علامه حسن زاده آملی:عزیزم، سرورم،تاج سرم، روحانی واقعی،دلسوز،انسان بزرگوار.روحانی شریف.از مدرسین حوزه.پاک.پاکیزه.خوب.خوش.صاحبدلى فاضل بارع، دانشمند گرامی ،موید،موفق،دارای دقت نظر و حسن رویّت و تحلّیه به منقبتین علم و عمل. عهده دار تعلیم و تدریس و افاضه ی معارف به نفوس مستعده. روحانی زحمت کشیده،شایسته،خیر خواه، فاضل ،خدوم دین و متدینین. نور علی نور،روحانی اصیل ، تحصیل کرده،حرف شنیده،خون دل خورده،زبان فهم ،وقف مردم،محیی نفوس،معلم نفوس،مربی نفوس، فاضل فرزانه، شجره مثمره، قابل ،بزرگواری زحمت کشیده ،مربی ،.بذر افشان، انسان الهی، مایه مباهات،مایه افتخار. روحانی بزرگوار، جلیل القدر ....

علامه حسن زاده آملی:تا کور شود هر آنکه نتواند دید
برای مطالعه گوشه ای از بیانات حضرت علامه به آدرس زیر مراجعه کنید
http://alame-hasanzade.blogfa.com/cat-96.aspx
آیت الله مصباح یزدی: متاسفانه در دوران گذشته و ریاست جمهوری‌های سابق برخی گفتند که ما چون ولایت فقیه در قانون اساسی است، آن را قبول داریم و این یعنی اینکه ما ناچاریم ولی فقیه را قبول داشته باشیم. و متاسفانه برخی مسئولین درجه یک کشور در گذشته این حرف‌ها را می‌زدند.

((البته امروز هم خیلی‌ها در دلشان همین است هر چند می‌گویند ما ولایت فقیه را قبول داریم اما ته موضوع را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم چیز دیگری است. ))

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9002134121
سلام
ان شاء الله همیشه توفیق کسب معارف از حضرت استاد و حضرت علامه را داشته باشیم.
تجلی آثار علمی حضرت استاد علامه حسن زاده آملی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از تاریخ چهاردهم تا بیست و چهارم اردیبهشت ماه 1390، واقع در مصلای بزرگ تهران، شبستان، راهروی 30، غرفه 10
  • محمدرضا حقیقت
  • حماسه فاطمی
    به روزم
    ٍسلام
    بابخش سوم اسرار اعداد وحروف در خصوص ظرایف اسما حضرت زهرا اپم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">