حضرت زینب کبری: ما رأیت الّا جمیلا؛ به ما که خیلی خوش گذشت...
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم، دو اصل را مطرح کرد:
یکی اینکه همه چیز را خدا آفرید: ﴿اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ﴾؛ به نحو موجبه کلیه که خالقی غیر خدا نیست.
یکی هم «کان» ناقصه که فرمود: ﴿الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾؛ هر چه آفرید، زیبا آفرید؛ هیچ نقصی در آن نیست.
هم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ﴾، هم فرمود: ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾،
هر چه خلق کرد ،زیبا خلق کرد که از این زیباتر ممکن نیست؛ زیرا اگر زیباتر از این ممکن بود و ذات اقدس الهی خلق نمیکرد، إمّا للجهل(نادانی) بود؛ إمّا للعجز(ناتوانی) بود؛ إمّا للبخل(ناداری)؛ و التالی بأسره مستحیل، فالمقدم مثله. ممکن نیست که بهترین از این خلق بشود، اگر بهتر از این ممکن بود و خدا نیافرده بود بر اساس یکی از این سه تالی فاسد بود یا ـ معاذ الله ـ نمیدانست یا نمیتوانست یا بخل داشت و التالی بأسره مستحیل فالمقدم مثله.
بر اساس این قیاس استثنایی از این زیباتر ممکن نیست و حادثهای هم تلختر از جریان کربلا نه بود و نه خواهد آمد. ممکن است بعدها عدّهای را بکُشند، بسوزانند؛ اما دیگر حسین بن علی نیست. بنابراین جریان سیّدالشهداء، هم سابقیها را محو کرده هم لاحقیها را؛ قبل از کربلا که این صحنه نبود، بعد از کربلا ممکن است افرادی را بکشند، بسوزانند؛ اما آنها دیگر حسین و زینب نیستند. پس حادثهای تلختر از حادثه کربلا نیست؛ نه در گذشته و نه در آینده؛
این حادثه را زینب کبری میفرماید: که خیلی قشنگ است؛ وقتی در کوفه از او سؤال کردند: «کیف رأیت صنع الله بأخیک و أهل بیتک»،
فرمود: «ما رأیتُ إلاّ جمیلا»؛ به ما که خیلی خوش گذشت... نفرمود «رأیت جمیلا»؛ حصر کرده، فرمود: ما جز زیبایی چیزی ندیدیم؛ به ما که خیلی خوش گذشت... (غل و زنجیر و طناب و اسارت و ... خیلی خوش گذشت...) هنوز سر مطهّر آنجاست؛ بچهها آن طور، طناب هم به بازو، فرمود: به ما که خیلی خوش گذشت «ما رأیت الاّ جمیلا»... این همان تفسیر عملی ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾ است.
---------------------------------------------------------------
بخشی از سخنان درربار آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله سید علی آقای قاضی طباطبایی
یا حق
احسنت.
بسیار لطیف و جالب بود.