عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

وحدت تشکیکی وجود و اقوال مختلف پیرامون آن

پنجشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۰، ۰۹:۲۳ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله أحد ؛ الله الصّمد ؛ لم یلد و لم یولد ؛ ولم یکن له کفوا أحد

مقدمه: تشکیک در وجود، یعنی اینکه وجود در عین اینکه «واحد» است، دارای مراتب است؛ از ضعیفترین مرتبه شروع میشود و همینطور ادامه می یابد تا به شدیدترین مرتبه میرسد.

حال در رابطه با تشکیک در وجود، و اینکه این تشکیک حقیقتا به چه تعلق گرفته، سه قول وجود دارد:

قول مشّائین: تشکیک عامی

عده ای از مشّائین قائل شدند به اینکه مفهوم وجود نسبت به وجودات خارجی، مشترک معنوی است(نه مشترک لفظی) و این «مفهوم مشترک» است که نسبت به وجودات مختلف، تشکیک دارد؛ و خود موجودات مختلف، حقیقت واحد تشکیکی ندارند بلکه موجودات مختلف بتمام الذات با هم متباینند.

مثال: در خارج نورهای متباینی داریم، مثل نور شمع؛ نور لامپ و نور خورشید. ولی مفهومی که از این نورهای متباین میفهمیم، مفهوم واحدی است، و در عین حال که این مفهوم واحد است، تشکیک دارد؛ یعنی «مفهوم نور»، نسبت به لامپ از شدت بیشتری برخوردار است تا نسبت به شمع، و همچنین «مفهوم نور»، نسبت به خورشید از شدت بیشتری برخوردار است تا نسبت به لامپ.

قول صدرالمتألّهین ملاصدرا و فلاسفه: تشکیک خاصی

این دسته از حکماء قائل شدند که علاوه بر اینکه مفهوم وجود، مشترک معنوی است، از آنجایی که وجود، أصالت و بساطت هم دارد، ما در "خارج" نیز یک وجود بیشتر نداریم؛ أنّ الوجود لا ثانی له(وجود، دومی ندارد).

بعبارت دیگر: ما در خارج فقط یک حقیقت داریم و آن وجود است(وحدت وجود)، و کثرت هایی که در خارج مشاهده میشود مربوط به مراتب همین وجود واحد است، نه اینکه موجودات مختلف و متباینی داشته باشیم. این وجود واحد، مراتب کثیری دارد که از ضعیف ترین مرتبه(ماده اولی) شروع شده و به قویترین مرتبه(واجب الوجود) میرسد. لذا وجود، هم کثیر است به اعتبار مراتبش، و هم واحد است به اعتبار حقیقت واحد وجود؛ به عبارت دیگر: ما به الاشتراک وجودهای مختلف، وجود است و ما به الامتیاز وجودهای مختلف نیز وجود است، پس ما غیر از وجود چیزی نداریم؛ از این تعبیر میشودبه: وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت.

مثال: در خارج نورهای مختلفی را مشاهده میکنیم، مثل نور شمع و لامپ و خورشید. ولی این اختلاف و کثرت باعث نمیشود که چند حقیقت گوناگون از نور داشته باشیم، بلکه حقیقت همه نورهای خارجی، «نور بودن» است، منتها این نورها تشکیکی است، یعنی از مراتب ضعیف مثل نور شمع شروع میشود و به مراتب قوی مثل نور خورشید ادامه می یابد. بنابراین فقط یک حقیقت «نور بودن» داریم، و نورهای مختلفی که در خارج مشاهده میکنیم، مراتبی از همین حقیقت واحد است؛ که از آن تعبیر میشود به: وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت.

قول ابن عربی و عرفا: وحدت شخصیّه وجود

قول عرفا، یک پله بالاتر از قول فلاسفه است، به این معنی که فلاسفه میگویند وجود، واحد است(وحدت وجود) و خود این وجود، دارای تشکیک و مراتب است، ولی عرفا میگویند وجود، واحد است ولی تشکیک، مربوط به خود وجود نیست، بلکه مربوط به مظاهر و مجالی آن است.

مثال:  اگر یک دریا را در نظر بگیریم، این دریا، واحد است، ولی در عین حال موجهای مختلف و کثیری دارد. این موجهای گوناگون، همان مراتب دریاست. بنابراین در دریا، مراتب گوناگونش مربوط به خود دریا نیست، بلکه مربوط به موجهای آن(مظاهر و مجالی) است.

*نکته: حقیقت وجود، هیچ همتایی ندارد، لذا تمام مثالهایی که عرضه شد، از باب تشبیه معقول به محسوس و تقریب به ذهن است؛ لذا این مثالها گرچه وجوه تشابهی با حقیقت وجود دارد، لکن وجوه افتراق بیشتری دارند و لذا مثالهای ناقصی هستند؛ و به فرموده شاعر: خاک بر فرق من و تمثیل من.

اما این مثالها باید بعنوان نردبانی باشد که انسان را به حقیقت وحدت وجود میرسانند.

قال عزّوجلّ: وَتِلْکَ الأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلاَّ الْعَالِمُونَ :

یا حق

نظرات  (۱۰)

  • فرداد آزاداندیش
  • میلاد مسعود ختمی مرتبت خاتم انبیاء والمرسلین پیام آور مهر و محبت و صفا و صلح و دوستی ابناء بشر و حامل آخرین و کاملترین دین پروردگار خالق یگانه حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و نیز میلاد مبارک عالم آل محمد ششمین جانشین برحق رسول الله و هشتمین معصوم الهی و رئیس مذهب برحق شیعه محمد و آل محمد و ششمین فرزند معصوم پیغمبر گرامی اسلام حضرت امام صادق الائمه علیه آلاف تحیة والسلم بر همه رهپویان حقیقی محمد و آل محمد (ص) و دوستداران حضرتشان مبارکباد.
  • فرداد آزاداندیش
  • مطلب بسیار عمیق است و لغزشگاهی خطرناک که بسیاری را به نیستی کشانیده است و من گمان میکنم اقوال بر عنب و انگور نزاع دارند و علل تشطط آراء تعابیر و تماثیلی است که من باب تبیین آورده و منشاء آراء متناقص یکدیگر شده است والله الاعلم بالحق
    سلام الف تا نون به روز شد
    زندگی به سبک 57
  • سیده طهورا
  • استاد امجد:

    "باید نمک طعام و بند کفش خود را هم از خدا بخواهیم و مغرور نشویم که ما پول به اندازه کافی داریم و دیگر چه لزومی دارد بند کفشمان را هم از خدا بخواهیم، می رویم با پولی که داریم می خریم. زیرا چه تضمینی وجود دارد که مثلا این پول من سرقت نشود یا مانع و مشکل دیگری پیش نیاید. برآوردن حاجت چه بزرگ و چه کوچک به طور مطلق در دست خداست."

    سلام علیکم و رحمه الله

    با مطالب جدید در خدمتم .
  • مه رویان بستان خـــــــــــدا
  • به نام خدای بزرگ و مهربان
    سلام الله علیکم آقا روح الله سرباز خوب ولایت و رفیق ولایی ما
    خداوند متعال امثال حضرتعالی را به تعداد کثیر خلق نماید تا بتوانیم از پشتوانه خوب علمی و عملی شما عزیزان بهره مند شویم.
    اگرچه اشاره فرمودید که تمام مثالهایی که عرضه شد، از باب تشبیه معقول به محسوس و تقریب به ذهن است...
    اما این مثالها مقداری در درک مفاهیم هر سه دسته لااقل بنده را یاری داد و من هذا الجهت از شما شکرا جزیلا
    مرحبا بکم
    رفقا را قابل میدانید به رفاقت دعایمان بفرمایید
    خداوندمتعال هرلحظه بر معرفتتان بیفزاید
    یا علی مدد سرباز ولایت



    سلام
    شما هم دعا بفرمایید
    یا علی
    سلام
    حضور پررنگ شما را در رایه ارج می نهیم
  • ف.س.مظلومی(ادیان و عرفان-تهران)
  • دعوتید به خوانش پست:
    راز پرچم اسرائیل
    سلام
    الف تا نون به روز شد
    جهنم جزم گرایی
    ... به شما و فلسفه و عرفان و ابن عربی ... و هرکی که ازش دفاع کنه
    خاک تو سرتون که پیرامون این ... مطلب مینویسید



    سلام
    الأدب و الدین نتیجة العقل
    ادب و دین، نتیجه عقل است
    همین مخالفت شما با عقل است که باعث شده ادبتان را از دست بدهید
    یا علی
    سلام

    احد مقام جمعی است و فوق واحد است لذا در آیه آمده است هو آن الله ای است که احد است و شرح الله آن است که صمد و تو پر است و به لحاظ شدت وجود جای خالی برای غیر نمی گذارد و ویژگی صمد بودن آن است که لم یلد و لم یولد است و وجودی که این گونه است ولم یکن له کفوا احد است به تعبیر حضرت استاد صمدی آملی آیه را اگر از انتها هم بخوانیم به اول خود شرحی دیگر بر این سوره توحیدی محض است به این ترتیب که ولم یکن له کفوا حد یعنی چه ؟ یعنی لم یلد و لم یولد . لم یلد و لم یولد یعنی چه ؟ یعنی الله ای که صمد است و الله ای که صمد است چه الله ای است ؟آن الله ای است که احد است و همه اینها شرح غیب محض هو است .



    سلام
    زیبا بود
    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">