عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

دو سیره و روش بزرگان، در سیر و سلوک

دوشنبه, ۶ دی ۱۳۸۹، ۰۶:۳۱ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
 
یا من لا هو الا هو

در مسیر سیر و سلوک انسانی و ریاضات علمی و عملی دو شیوه و سیره وجود دارد؛
شیوه ی اول از آن کسانی است که قائل به تحصیل علمی و ریاضات فکری و عقلانی نبوده و از همان ابتدا سائر الی الله را وارد مباحث عملی می کنند، امّا سیره ی دوم مربوط به کسانی است که معتقدند تحصیل علمی و معرفت فکری و شهودی از ضروریات است و بدون سبق و قِدَم  علم و معرفت و شناخت واقعی، رسیدن به اسرار و حقایق کتاب وجودی عالَم و آدم و در پی آن رسیدن به غایت خلقت انسانی نا ممکن است. و بزرگانی چون حضرت امام خمینی قدس سره و حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه و سلسله ی جلیله ی اساتید گرامی ایشان همچون علامه طباطبایی و علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی و جناب الهی قمشه ای رحمهم الله تا می رسد به مرحوم آ سید علی قاضی و آ سید علی شوشتری و ملا حسینقلی همدانی و همه ی عرفای بنامی که می شناسیم، معتقد به همین سیره ی دوم بودند و همواره شاگردانشان را به کسب علم و دانش و معرفت و آگاهی قبل از ورود در مسائل عملی فرا می خواندند و بعد از آنکه ایشان را کار کشته ی در فن یافتند کم کم آنها را به مسائل عملی دعوت می نمودند.

خصوصاً برای طیف جوانان لازم و ضروری است که قبل از ورود در ریاضات عملی یک دوره ی کامل سیر نظری مباحث فکری را بگذرانند تا خوب از حیث عقلی قوی شوند.نظر شریف حضرت استاد علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه این است که سیر و سلوک علمی و نظری خود یک نحوه ریاضت عملی است و آن ریاضتی است که کمتر افرادی بدان تن می دهند.نوعا عموم مردم در پی آنند که  دستور العملی بگیرند و با بعضی از اذکار صرفاً چند خواب و بیداری خوشی را مشاهده کنند و کار را تمام شده بپندارند.این دسته از افراد مشابه آن کسی هستند که از اندکی تشنگی بر خوردار بوده و با نوشیدن ظرف مختصری از آب سیراب شده و پس از آن دیگر طلب آب نمی کند.اینگونه از افراد دائماً در خطر هستند و نوعاً دچار مهالک و گردنه ها و کتل های گریزناپذیری می شوند که گذر کردن از آنها در حدّ غیر ممکن و محال است.اکثر خانقاه ها و جاهایی که امروزه به عنوان مرکز تصوّف معروف شده است، زاییده ی گمراهی ها و خیال پردازی های همین گروه است.

    در یکی از شهرهای ایران، یکی از همین هایی را که ادعای قطب بودن صوفی های خانقاه های کذایی را داشت به جرم عقد کردن سیصد زن شوهردار گرفتند که فی المجلس همه آنها را از شوهرانشان طلاق داده و به عقد خود در آورده بود.همه ی اینها ناشی از عدم تحصیل علم است یعنی هم آن نادان و رذلی که ادعای قطب بودن می کند و هم این افراد ساده لوحی که زود خود را به دیگران می سپارند، چون راه علم و تحصیل را در پیش نگرفته اند، به چنین مهالک و انحرافاتی مبتلا می شوند.به تعبیر شیوا و شیرین دائمی حضرت استاد علامه روحی فداه، این گروه « حرف نشنیدند». البته یعنی درست راه علمی را طی کردن و نزد استاد حقیقی زانو زدن بسیاری از این انحرافات را از بین می برد و خطاها را کم می کند، نه اینکه علت تامّه برای عدم انحرافات باشد.

 شرح رساله رابطه علم و دین/ استاد صمدی آملی/ص 348 و 350 و 351

منبع

یاحق

نظرات  (۵)

  • گروپ منتظران ظهور
  • سلام دوست عزیز
    اگر شما هم چشم انتظار عدالت جهانی هستید در گروپ منتظران ظهور عضو بشید.
    هر روز ایمیلهایی در زمینه های آخر الزمان - مهدویت - احادیث و روایات آخر الزمان - شناخت گروه های منحرف فراماسونری (دجال آخر الزمان) - نرم افزار ها ی کاربردی و مذهبی - عکسهای مذهبی - معرفی سایتهای جدید و مفید - مداحی و سخنرانی و ... برای اعضاء این گروپ ارسال میشه
    با عضو شدن در این گروپ می تونید در مسابقات ماهانه این گروپ شرکت کنید.

    همچنین اگر مطالبی در موضوعات بالا دارید ما میتونیم اونها رو به نام وب خودتون در ایمیلها قرار بدیم.

    همچنین اگر دوست دارید می تونید با قرار دادن لوگو و تبلیغ برای این گروپ شما هم یکی از سربازان حضرت صاحب الزمان عج باشید.

    این گروپ فقط در زمینه اطلاع رسانی مذهبی فعالیت می کند.

    عضویت در این گروپ رایگان است.
    -------------------------------------
    آدرس وب گروپ برای عضویت
    http://group-montazeran.blogfa.com/
    -----------------------------------------
    لوگو برای قرار دادن در وب


    ------------------------------------
    متشکرم
  • محمدرضا حقیقت
  • وفقک الله
    مطلب جدیدی نوشتم بهم سر بزن
    سلام
    استفاده کردم. ممنونم.
    ایشالا ثابت قدم باشین
  • عبدالمجید
  • سلام.
    با عکسهایی از نمایشگاه کتاب (حضور حضرت علامه در نمایشگاه کتاب تهران) به روزم
    سلام


    از خوندن وبلاگ هایی که یک بار معنایی و محتوایی دارند احساس لذت می کنم

    در پناه یکتای بی همتا
    ایام به کام و سرشار از شوق او

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">