عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

🍷عارف کبیر علامه سید علی قاضی: تا قبل از ظهور حالات توحیدی، درس بخوانید که بعد از آن، درس خواندن مقدور نیست...

آیةالله سید محمدصادق طهرانی (در کتاب نور مجرد) می نویسند:

به یاد دارم که حضرت آقای حداد رضوان الله تعالی علیه در آن وقتی که حالات توحیدی ایشان شدّت و حدّت داشت، دوست داشتند که درسهایی که خوانده بودند ادامه دهند؛ چرا که مقداری از سیوطی را خوانده بودند و دوست داشتند ادامه اش را نزد مرحوم علامه بخوانند ولی دیگر نمی توانستند.

مرحوم قاضی رضوان الله تعالی علیه می فرمودند: وقتی آن حالات برای انسان بیاید، درس خواندن برای انسان مقدور نیست. لذا می فرمودند: تا آن حالات برای شما ظهور و بروز نکرده، درس بخوانید تا به اجتهاد برسید.


چند نکته از آیت‌الله رضایی تهرانی پیرامون کلام عارف بالله مرحوم قاضی که «تا قبل از ظهور حالات توحیدی درس بخوانید که بعد از آن، درس خواندن مقدور نیست»

آیت الله رضایی تهرانی در کتاب «سیر و سلوک»، ص 134 می‌نویسند:

🔹تا زمان حصول وارداتی قوی که حال درس خواندنِ جدی را بگیرد، سال‌ها فرصت است که می‌توان به صورت جدی به تحصیل علم پرداخت.

🔹(همچنین) در حال بقا بعد از فنا که سالک به آرامش کامل می‌رسد، پرداختن به علم کاملا سهل است. به دیگر سخن، حالات آنچنانی که حال درس خواندن را بگیرد، در «بخشی از منازل پایانی سفر اول» اتفاق می افتد که البته موقت است و پس یا پیش از آن خبری از آنها نیست.

🔹(علاوه بر اینکه) فرض کنیم حالات توحیدی و عشقی، حال درس را بگیرد ـ‌که البته چنین نیست‌ـ مگر چه از دست رفته است؟ جز مشتی اصطلاحات و مطالبی که احیانا پر از شبهات و شکوک است؟! ولی در برابر چه به دست آمده است؟ یقین؛ آن‌هم عین الیقین و به دنبالش حق‌الیقین. پس در حقیقت معاوضه اندکی است با بسیار بلکه بی شمار.

یا حق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">