« عارفانه »

« عارفانه »

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

« « اخبار فلسفی و عرفانی » »
بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

همه ما بارها این شعر معروف "کجایید ای شهیدان خدایی..." که در وصف شهدای کربلاست را شنیده ایم. اما خیلی از افراد - مخصوصا کسانی که براحتی مولوی را رمی به عناد با اهل بیت میکنند - شاید برایشان سخت باشد که باور کنند این شعر از مولوی و در دیوان شمس است. با توجه به نزدیکی روز عاشورا - روز تجلی کامل عشق - این ابیات بسیار شور انگیز را زمزمه میکنیم.

کجایید ای شهیدان خدایی ٭٭٭ بلاجویان دشت کربلایی

کجایید ای سبک روحان عاشق ٭٭٭ پرنده تر ز مرغان هوایی

کجایید ای شهان آسمانی ٭٭٭ بدانسته فلک را درگشایی

کجایید ای ز جان و جا رهیده ٭٭٭ کسی مر عقل را گوید کجایی

کجایید ای در زندان شکسته ٭٭٭ بداده وام داران را رهایی

کجایید ای در مخزن گشاده ٭٭٭ کجایید ای نوای بی نوایی

در آن بحرید کاین عالم کف اوست ٭٭٭ زمانی بیش دارید آشنایی

کف دریاست صورت های عالم ٭٭٭ ز کف بگذر اگر اهل صفایی

دلم کف کرد کاین نقش سخن شد ٭٭٭ بهل نقش و به دل رو گر ز مایی

بر آ ای شمس تبریزی ز مشرق ٭٭٭ که اصل اصل اصل هر ضیائی

یا حق

 

نظرات  (۱۷)

با مطلبی با عنوان
(( وقتی که آقای میرباقری خودش جواب خودش را می دهد.))
در خدمتیم.
سلام علیکم / وفقکم الله انشاء الله / بروزم / یا علی / التماس دعا
سلام
وااقعا جالب بود.
بنظرم بسیاری از افراد نمی دانند که شاعر شعر (کجایید ای شهیدان خدایی...) جناب مولوی هستند مثل خود من.
یا حق




سلام خانم
شما لطف داری
ممنون از حضورت
یا حق
سلام علیکم

بروزم با نشنیده هایی از مرحوم استاد حضرت آیت الله سعادت پرور ( ره )
یا علی / التماس دعا
با مطلب (انتقاد مسئولانه دکتر جعفریان از سخنان انحرافی پناهیان)
بروزم.
ما را از نظرتان بهره مند سازید.
راستی جسارتا نظرتان درباره پناهیان چیست؟؟؟




سلام علیکم
بنده تا وقتی علمای بزرگ هستند به دنبال سخنرانی و کتابهای منبری های دیگر نمیروم و لذا از علمیت اقای پناهیان خیلی اطلاع ندارم
ولی اگر اشکال آقای جعفریان بابت بحث زمان ظهور باشد، شبیه همین مطالب در فرمایشات آیت الله بهجت و علامه طهرانی موجود است.
بنده آقای جعفریان رو به عنوان مورخ قبول دارم، و آقای پناهیان هم به عنوان نیروی مفید در انقلاب قبول دارم. بقیه مباحث هم نظر خاصی ندارم. ولی سخنان آقای جعفریان زیاد از حد تند است.
یا حق
مولوی... در مقدمه دفتر اول مثنوی چنین معرفی می کند:

«هذا کِتابُ الْمَثنَوى‏، وَ هُوَ أُصولُ أُصولِ أُصولِ الْدّین، فى کَشْفِ أَسْرارِ الْوصولِ وَ الْیَقین!، وَ هُوَ فِقْهُ اللَّهِ الاکْبَر، وَ شَرْعُ اللَّهِ الازْهَر، وَ بُرهانُ اللَّهِ الاظْهَر، مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ، یُشْرِقُ إِشْراقاً أَنْوَرَ مِنَ الْإِصْباحِ، وَ هُوَ جِنانُ الْجَنانِ، ذو الْعُیونِ وَ الْأَغْصانِ، مِنْها عَیْنٌ تُسَمّى‏ عِنْدَ ابْناءِ هذا السَّبیلِ سَلْسَبیلاً، وَ عِنْدَ اصْحابِ المَقاماتِ وَ الْکَراماتِ خَیْرٌ مَقامًا وَ أَحْسَنُ مَقِیلًا، الأَبْرارُ فیهِ یَأکُلونَ وَ یَشْرَبُونَ، وَ الْأَحْرارُ مِنْهُ یَفرَحُونَ وَ یَطْرَبونَ، وَ هُوَ کَنِیلِ مِصْرَ شَرابٌ لِلصّابِرینَ، وَ حَسْرَةٌ عَلى‏ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الْکافِرینَ، کَما قالَ تَعالى‏ یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَ یَهْدِی بِهِ کَثِیراً…….. و انه شفاه الصدور و جلاء الاحزان و کشاف القرآن و سعة الارزاق و تطییب الاخلاق، بایدی سفره کرام برره یمنعون بان لا یمسّه الا المطهرون»
با مطلب (تقبیح در عین تمجید از پیامکی)
بروزم.
مطلب مبتلا به و جالبی است.
انشاالله بتواند فیصله ای بر تنش ها باشد.
ما را از نظراتتان بی بهره مگذارید.
شما بشارت های آیت الله العظمی بهجت و علامه طهرانی که در روایات هم دیده می شود را با اراجیف و تطابق رجال سیاسی بر سردمداران قیام مهدی موعود و تخیلات قیاس می کنید و برابر می دانید؟
شاید جمله ظهور نزدیک است بین هردو مشترک باشد اما به نظر شما هدف هم یکی است؟؟؟




سلام علیکم
آقای جعفریان گفته بودند که آقای پناهیان زمان تقریبی برای ظهور مشخص کرده و لذا ما طبق روایات او را تکذیب میکنیم؛ و بنده میگم خب بعضی علمای فقیه و مجتهد و فیلسوف و عارف هم همینکار رو کردند پس اونها رو هم تکذیب کنید.
ثانیا بنده نشنیدم که آقای پناهیان رجال سیاسی رو بر اشخاص تطبیق بده، حتی بابت سی دی "ظهور نزدیک است" ازش سوال کردم (قبل از اینکه رهبری این کار رو رد کنه) ایشون گفت خیلی بیراه نیست؛ یعنی تاحدودی این سی دی بیراه و باطله.
بر فرض هم این تطبیق رو انجام داده باشه، من که از غرض و قصد ایشون اطلاعی ندارم تا بخوام راحت تهمت بزنم و با قصد دیگران مقایسه کنم.
یا حق
  • هیات ثارالله رشت
  • سلام علیکم
    دانلود مراسمات محرم، فاطمیه ، شب قدر ،شهادت امام هادی و.... با نوای حاج ابوذر بیوکافی از مداحان برجسته ی استان گیلان در سایت هیات ثارالله رشت موجود می باشد حتما بازدید بفرمایید

    التماس دعا
    ببخشید دوباره مزاحم شدم.
    جهت اطلاع نمونه ای از تعیین وقت خاص برای ظهور توسط فلاسفه و عرفایی چون آیت الله بهجت و و علامه طهرانی و.. می دانید بگویید.
    بنده تا به حال نشنیده ام.
    مقصودم زمان خاص است نه نشانه و...
    التماس دعا.




    سلام علیکم
    عین سخنان آیت الله بهجت و علامه طهرانی الآن دراختیارم نیست، ولی از آیت الله بهجت در کتاب "درمحضر بهجت" دقیقا یک سالی برای ظهور بیان شده که آقای بهجت میفرمایند شاید این سال مقدمات ظهور فراهم شود. (کتاب در محضر بهجت توسط یکی از شاگردان فقه و اصول ایشان که پانزده سال در خدمتش بوده نوشته شده است و موثق است)
    از علامه طهرانی هم در کتابی که یکی از فرزندانش برایش نوشته، یادم می آید که بسیار نزدیک بودن ظهور را بشارت داده بود.
    این در حالی است که به این صراحتی که آیت الله بهجت و علامه طهرانی سخن گفته اند من از آقای پناهیان تابحال چنین صراحتی نشنیده ام.
    علاوه بر آن نقلی که آقای ناصری از آیت الله بهجت داشتند (بر فرض صحت)
    اینم ببینید بد نیست:
    mshali.blogfa.com/post-197.aspx
    یا حق
    از حرف تا عمل!!
    سلام خوبی؟
    چرا پست جدید نمیذاری؟




    سلام خانم
    انشالا بزودی
    یا حق
    سلام.از بچگی این شعر زیبا و این شاعر خوب رو دوست دارم.در پناه ائمه علیهم السلام باشید
    خوب که چی ؟!!
    این اشعاررا دارد درباره مولای خودش پیر ومرشد خودش که شمس تبریزی باشد می گوید

    بیت آخررادقت کن که اصل اصل اصل هرنور وضیایی را باز شمس تبریزی میداند نه امام حسین وائمه اطهارع

    بر آ ای شمس تبریزی ز مشرق ٭٭٭ که اصل اصل اصل هر ضیائی




    سلام علیکم
    من که غیب گویی نکردم، واضحه این شعر در مورد شهدای کربلاست؛ مخصوصا این بیت: کجایید ای شهیدان خدایی/بلاجویان دشت کربلایی
    خب شهیدان و بلاجویان دشت کربلا چه کسانی بودند؟ همان شهدای کربلا.
    در ضمن این ابیات الفاظ جمع آمده: شهیدان، بلاجویان، سبک روحان و...؛ در حالیکه شمس تبریزی مفرد است، آنوقت شما ادعا میکنید این الفاظ برای شمس است!!
    اما بیت آخر و ربطش به ابیات قبل را باید بزرگان و شارحان مثنوی معنا کنند نه شما که معلوم نیست چند درصد با مبانی و افکار مولوی تسلط داشته باشید
    یا حق
  • من دیپلمات نیستم من اتقلابیم


  • احسنت
    مولوی و مدح ابوبکر:
    چشم احمد بر ابوبکری زده....او زیک تصدیق صدیقی شده
    و می گوید:
    چون ابوبکر آیت توفیق شد.....با چنان شه صاحب و صدیق شد
    و می گوید:
    مر ابوبکر تقی را گو ببین....شد زصدیقی امیرالمحشرین!!
    و می گوید:
    اندر این نشات نگر صدیق را.....تا به حشر افزون کنی تصدیق را
    و مدحش از عمر بن خطاب،قاتل فاطمه زهرا سلام الله علیها:
    می گوید:
    انکه نور عمرش نبود سند....موی ابروی کجی راهش زند
    و می گوید:
    چون که فاروق اینه اسرار شد....جان پیر از اندرون بیدار شد
    و می گوید:
    بود عمر را نام اینجا بت پرست....لیک مومن بود نامش در الست
    و می گوید:
    کی توان با شیعه گفتن از عمر....کی توان بربط زدن در پیش کر
    و می گوید:
    ای مرا تو مصطفی من چون عمر....از برای خدمتت بندم کمر

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام علیکم
    اولا اینکه بزرگان جوابهای مختلف و مفصلی داده اند و لطفا به آنها مراجعه کنید
    ثانیا آیا اگر کسی در "لفظ"، از ابوبکر و عمر نام ببرد ولی از لحاظ "معنی" و "معارف" در اشعارش مفصلا از معارف علوی آورده است، انسان منصف، نباید احتیاط کند و احتمال تقیه بدهد؟
    ثالثا خود مولوی تصریح کرده که منظورش از آوردن این مثالها و داستانها (که در این داستانها اسم ابوبکر و.. را آورده) این است که افراد به مقصود او از این داستانها توجه کنند نه به ظاهر این داستانها؛ دیگه از این تصریح بیشتر؟! اینم شعرش:
    ای برادر قصه چون پیمانه ای است
    معنی اندر وی به سان دانه ای است
    دانه معنی بگیرد مرد عقل
    ننگرد پیمانه را چون گشت نقل

    مصرع آخر رو باز هم دقت کنید: نگرد پیمانه را چون گشت نقل

    والسلام علی من اتبع الهدی

    یا حق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">