« عارفانه »

« عارفانه »

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

« « اخبار فلسفی و عرفانی » »
بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۹
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اشکالات ناواردی که به مرحوم صدرالمتألهین رضوان الله علیه وارد می کنند این است که ایشان در بعض مواقع در کتب شریفه اش، عبارتی را از جناب فخر رازی و ... عینا می آورد و هیچ ذکری از منبع آن نمی کند. امروزه با توجه به اصول تحقیق و مقاله نویسی، در صورت نقل عبارتی از دیگران حتما باید منبع آن ذکر گردد و الّا نوعی سرقت ادبی (مطلب دیگران را به نام خود ثبت کردن) محسوب می شود.

آیا این اشکال به ساحت مقدس صدرالمتألهین وارد است؟ آیا در زمان ایشان، این عمل خلاف تقوا محسوب می شده است؟ آیا شخصی که بارها پیاده به حج رفته و ریاضات سنگینی در مراتب بالای تقوا تحمل نموده است و به ادعای خودش در مقدمه اسفار، حجاب ها از پیش چشمان او کنار رفته بود، ممکن است در همان کتاب اسفار، در اوّلیات تقوا یعنی حلال و حرام الهی (که سرقت ادبی نوعی تضییع حق دیگران و حرام است) معطل مانده باشد؟!

جواب این اشکال ناوارد را ابتدا در ضمن داستانی از مرحوم شهید مطهر، استاد مطهری رحمة الله علیه نقل نموده و سپس سخنان خواندنی حکیم متأله آیت الله جوادی آملی مد ظله العالی در درس خاج فقه شان را مرور می کنیم.

  • رسوای غفلت
۰۷
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

العالم ظلّ اللّه - تعالى شأنه-؛ فتدبّر فی قوله سبحانه: قل کل یعمل على شاکلته، و فی قوله - صلّى اللّه علیه و آله و سلم-: ان اللّه خلق آدم على صورته.

فلو کان فیه تعالى اضطرار لوجد فى العالم، و لما کان هو تعالى صرف الاختیار، فالعالم کله مختار حتى الجمادات الشاعرات به المسبّحات له،

فبطل قول من نفى الاختیار عن الانسان، فتبصّر.

علامه حسن زاده آملی/ کلمه 27 از هزار و یک کلمه

--------------------------------

ترجمه:

کل عالم، سایه خداوند -تعالی شأنه- است،

  • رسوای غفلت
۰۱
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

 

از دیگر مراقبتها در این ماه (رجب) این است که سالک معنى ماه حرام را بداند تا مواظب تمام کارها و حالتها و حتى امورى که وارد قلبش مى شود باشد. و بداند که سه ماه رجب ، شعبان و رمضان ماه عبادت است . بنابراین سزاوار است طالبان علم در آن ماهها عبادت را مقدم بر تحصیل علم نمایند؛ گر چه تحصیل علم نیز از برترین عبادتهاست .

منبع: المراقبات/ مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

---------------------------------------------------------

دوستان عزیز جهت استفاده هرچه بیشتر از این ماه پر خیر و برکت، مطالعه و عمل به کتاب المراقبات (بخش ماه رجب) و نیز مفاتیح الجنان (بخش ماه رجب) و دیگر کتب مربوطه را فراموش نکنید. بنده حقیر را هم دعا کنید.

مرتبط: نظر علامه طباطبایی در مورد کتاب المراقبات آیت الله ملکی تبریزی

یا حق

 

  • رسوای غفلت