شراب توحید

شراب توحید

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- صادقی

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۰ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت
بسم الله الرحمن الرحیم

عارف بزرگ مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می گوید:

استادم (عارف واصل مرحوم ملا حسینقلی همدانی) به من فرمود:

فقط متهجدین (سحرخیزان) به مقاماتی نائل می گردند، و غیر آنان به هیچ جایی نخواهند رسید!

یا حق

--------------------------------------------

اسرار الصلوة، ص 293

  • رسوای غفلت
۱۰
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

یا هو یا من لا هو الا هو

«عرفان» در لغت به معنای شناخت و شناسایی است و در اصطلاح روش و طریقه ی ویژه ای است که برای دست یابی و شناسایی حقایق هستی و پیوند ارتباط انسان با حقیقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقیقت تکیه میکند و نیل به این مرتبت را نه از طریق استدلال و برهان و فکر؛ بلکه از راه تهذیب نفس و قطع علایق از دنیا و امور دنیوی و توجه تام به امور روحانی و معنوی –و در راس همه مبدأ و حقیقت هستی- میداند.

به بیان دیگر، تکیه گاه عرفان، «علم حضوری» است؛ از این رو از دانش شهودی، مدد می جوید و بر آن اعتماد و به آن استناد می کند. اگر گاهی پس از اثبات شهودی و احراز حضوری، مطلب از برهان عقلی یا دلیل نقلی معتبر سخن به میان می آید، فقط برای تایید و تقویت و ایجاد انس است و برای اثبات اصل مطلب نیست.(1)

عرفان خود دوگونه است:

1.     عرفان عملی؛ یعنی سیر و سلوک و وصول و فنا،

2.     عرفان نظری؛ یعنی ضوابط و روش های کشف شهود.(2)

----------------------

پاورقی:

1.     دانشنامه امام علی علیه السلام، ج 4، صص 18-21.

2.     فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ص 577 .

 یاحق

منبع: عرفان و عشق، محمد رضا کاشفی

  • رسوای غفلت