« عارفانه »

« عارفانه »

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

« « اخبار فلسفی و عرفانی » »
بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم، دو اصل را مطرح کرد:

یکی اینکه همه چیز را خدا آفرید: ﴿اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾؛ به نحو موجبه کلیه که خالقی غیر خدا نیست.

یکی هم «کان» ناقصه که فرمود: ﴿الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ﴾؛ هر چه آفرید، زیبا آفرید؛ هیچ نقصی در آن نیست.

هم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾، هم فرمود: ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ﴾،

هر چه خلق کرد ،زیبا خلق کرد که از این زیباتر ممکن نیست؛ زیرا اگر زیباتر از این ممکن بود و ذات اقدس الهی خلق نمی‌کرد، إمّا للجهل(نادانی) بود؛ إمّا للعجز(ناتوانی) بود؛ إمّا للبخل(ناداری)؛ و التالی بأسره مستحیل، فالمقدم مثله. ممکن نیست که بهترین از این خلق بشود، اگر بهتر از این ممکن بود و خدا نیافرده بود بر اساس یکی از این سه تالی فاسد بود یا ـ معاذ الله ـ نمی‌دانست یا نمی‌توانست یا بخل داشت و التالی بأسره مستحیل فالمقدم مثله.

بر اساس این قیاس استثنایی از این زیباتر ممکن نیست و حادثه‌ای هم تلخ‌تر از جریان کربلا نه بود و نه خواهد آمد. ممکن است بعدها عدّه‌ای را بکُشند، بسوزانند؛ اما دیگر حسین بن علی نیست. بنابراین جریان سیّدالشهداء، هم سابقی‌ها را محو کرده هم لاحقی‌ها را؛ قبل از کربلا که این صحنه نبود، بعد از کربلا ممکن است افرادی را بکشند، بسوزانند؛ اما آنها دیگر حسین و زینب نیستند. پس حادثه‌ای تلخ‌تر از حادثه کربلا نیست؛ نه در گذشته و نه در آینده؛

این حادثه را زینب کبری می‌فرماید: که خیلی قشنگ است؛ وقتی در کوفه از او سؤال کردند: «کیف رأیت صنع الله بأخیک و أهل بیتک»،

فرمود: «ما رأیتُ إلاّ جمیلا»؛ به ما که خیلی خوش گذشت... نفرمود «رأیت جمیلا»؛ حصر کرده، فرمود: ما جز زیبایی چیزی ندیدیم؛ به ما که خیلی خوش گذشت... (غل و زنجیر و طناب و اسارت و ... خیلی خوش گذشت...) هنوز سر مطهّر آنجاست؛ بچه‌ها آن طور، طناب هم به بازو، فرمود: به ما که خیلی خوش گذشت «ما رأیت الاّ جمیلا»... این همان تفسیر عملی ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ﴾ است.

---------------------------------------------------------------

بخشی از سخنان درربار آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله سید علی آقای قاضی طباطبایی

یا حق

نظرات  (۱۰)

جزاکم الله خیرا
احسنت.
بسیار لطیف و جالب بود.
  • محفل رندان
  • سلام برادر
    واقعا زیبا و حکیمانه بود...
    خیلی استفاده کردیم...

    این همان تفسیر عملی" احسن کل شیء خلقه" است...واقعا عمیق بود...
    در نظر بازی ما بیخبران حیرانند . . .

    خداوند ایشان را حفظ بفرماید
    سلام علیکم
    استفاده کردیم
    وفقکم الله
    یاعلی
    سلام علیکم
    ممنونم
    سلام....مطالب خوبی داری....خیلی ممنون...زنده باشید
  • حکیم جوادی املی
  • سلام
    خیلی زیبا بود هم متن و هم تصویر
    ان شالله موفق باشید
    التماس دعا
    سلام علیکم
    وبلاگ نشر سخنان آیت الله سید احمد نجفی( آقاجون )

    http://seyedahmadnajafi.blogfa.com/
  • حسین بابائی
  • زیبا بود :)
  • محسن دامادی پور
  • سلام

    با مطلبی تحت عنوان "دو تعریف جدید از علم منطق" در خدمتتان هستیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">