« عارفانه »

« عارفانه »

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

« « اخبار فلسفی و عرفانی » »
بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی
بسم الله الرحمن الرحیم

24 آبان ماه 1360، حضرت علامه طباطبایی دار فانی را دواع گفت. به مناسبت سالگرد رحلت این عارف و حکیم بزرگ، صلوات و فاتحه ای اهداء کنید.

هنر آن نیست که شاگرد در وصف استاد چیزی بگوید؛ هنر آنست که استاد - آنهم استادی به عظمت عارف کبیر مرحوم سید علی قاضی طباطبایی - درباره شاگرد چیزی بفرماید. این بزرگ مرد در وصف شاگردش علامه طباطبایی فرموده‌اند:

« از دروازه نجف، مغزی معتدل‌تر از سید محمد حسین طباطبایی خارج و صادر نشده است. » (+)

اینک متن تعجب و قسم حضرت علامه طباطبایی در موضوع عشق و محبت به خداوند عز و جل:

متن عربی:

و ان تعجب فعجب قول من یقول: "ان المحبة لا تتعلق به سبحانه حقیقة، و ما ورد من ذلک فی خلال الشریعة مجاز یراد به امتثال الامر و الانتهاء من النهی"، و هذا دفع للضرورة، و مکابرة مع البداهة.

و لعمری کم من الفرق بین من یقول: ان المحبة لا تتعلق به سبحانه حقیقة، و من یقول: ان المحبة لا تتعلق الا بالله سبحانه

ترجمه:

اگر تعجب میکنی، تعجب از سخن کسی کن که ادعا کرده: "محبت به طور حقیقی به خداوند سبحان تعلق نمی گیرد و آنچه که در لابلای شریعت آمده، مجاز می باشد و مراد از محبت، امتثال امر الهی و دوری از نهی خداوند است". این ادعا خلاف امر بدیهی است و زورگویی در مقابل یک حقیقت روشن میباشد.

و به جانم سوگند، چه تفاوت زیادی است بین سخن کسی که میگوید محبت به خداوند سبحان تعلق نمی گیرد، و کسی که میگوید محبت جز به خداوند سبحان به کسی دیگر تعلق نمیگیرد!

منبع: رسالة الولایة، فصل چهارم، ص ۸۶

یاحق

نظرات  (۲)

مطلب بسیار عالی است و در کل رساله الولایه جزء بهترین هاست.
چه خوب بود فعالیت خودتان در وبلاگ بیشتر می شد...
پاسخ:
سلام. خیلی فرصت کم دارم.
ببخشید من خیلی متوجه منظور علامه نشدم! نمی شه واضح تر توضیح بدید؟
پاسخ:
سلام
بعضی میگویند اصلا عشق و محبت به خدا واقعیت ندارد و مجازی است. می پرسیم پس اینکه در بعضی روایات درباره محبت به خدا آمده را چه میگویید؟ جواب میدهند محبت به خدا فقط یعنی انجام واجبات و دستورات خدا. همین و بس!
علامه جواب میدهد که این حرف زوری هست و شما دارید بدیهیات را انکار میکنید چون واقعا در درون خودشان محبت حقیقی را به خدا احساس میکنند.
سپس علامه میفرماید: ادعای عرفا این است که هیچ محبتی تعلق نمیگیرید مگر به خدا و حتی محبت ما به غیر خدا هم در حقیقت محبت به کمالات خداست.
یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">