اثبات «اختیار» از منظر علامه حسن زاده آملی
بسم الله الرحمن الرحیم
العالم ظلّ اللّه - تعالى شأنه-؛ فتدبّر فی قوله سبحانه: قل کل یعمل على شاکلته، و فی قوله - صلّى اللّه علیه و آله و سلم-: ان اللّه خلق آدم على صورته.
فلو کان فیه تعالى اضطرار لوجد فى العالم، و لما کان هو تعالى صرف الاختیار، فالعالم کله مختار حتى الجمادات الشاعرات به المسبّحات له،
فبطل قول من نفى الاختیار عن الانسان، فتبصّر.
علامه حسن زاده آملی/ کلمه 27 از هزار و یک کلمه
--------------------------------
ترجمه:
کل عالم، سایه خداوند -تعالی شأنه- است، (شاهد بر اینکه عالم سایه خداست:) پس تدبر کن در قول خداوند سبحان(در قرآن): بگو هر کس بر اساس شاکله خود عمل می کند. و (تدبر کن) در قول رسول مکرم صلی الله علیه و آله و سلم: همانا خداوند آدم را بر صورت خود خلق کرد.
پس اگر در خداوند متعال اضطراری می بود، آن اضطرار در عالم (که سایه اوست) موجود میشد. اما از آنجا که خداوند متعال صرف اختیار است، پس کل عالم (که سایه اوست) مختار است، حتی جمادات که شعور به خداوند دارند و تسبیح او می گویند.
پس قول کسی که اختیار را از انسان نفی کرده است (و قائل به جبر محض شده است) باطل می شود، فتبصّر.
یا حق
- ۹۴/۰۲/۰۷
وبلاگ شما در لیست بازدید روزانه مجمع طلاب وبلاگ نویس(talabeh.net) قرار گرفت.
منتظر نوشته های ناب شما هستیم.
باتشکر