« عارفانه »

« عارفانه »

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

« « اخبار فلسفی و عرفانی » »
بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی
بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی اوقات مشکلات دنیوی زندگی و بلاها و مصیبت ها و آزارها و تهمت ها و تکبرها و بی انصافی ها و تحقیرها و امثال آن - مخصوصا از طرف دوستان و نزدیکان و کسانی که انسان نوعی دلبستگی به آنها دارد - چنان بر انسان فشار می آورد که سالک مبتدی در قلبش نوعی اعتراض و عدم تسلیم نسبت به مقدرات احساس میکند. این از کمال جهل به صفات کمالیه خداوند از قبیل جمال و رحمت بی منتها و جود و علم و قدرت خداوند است. گویا خداوند علم یا قدرت ندارد که این مشکلات را از ما برطرف کند و یا جود و بخشش به انتها رسیده است و یا افعال خداوند جمیل نیست و یا رحمت خداوند کمتر از رحمت دیگران به ماست و ارحم الراحمین، کس دیگری است!

طبق بیان امام راحل رضوان الله تعالی علیه، تمام این مشکلات و اذیت ها برای خروج حب دنیا و نیز حب نفس از قلب انسان است، و اگر ایندو از قلب ما خارج شد، زنجیرهای تعلقات به خود و دیگران پاره شده و سلوک الی الله آغاز میشود. و در اینجاست که میفهمیم خداوند چقدر جمیل و رحیم و جواد و عالم و قادر است که با این مشکلات و بلاها ما را از زندان تعلقات نفسانی و دلبستگی های دنیوی به دنیا و دنیائیان آزاد کرده و سلوک به سمت او را فراهم کرده است. (هر بلایی کز تو آید رحمتی است)

بعد از اینکه از لحاظ علمی این مطلب (فایده دلکندن از دنیا و نفس و نیز رحیم و جمیل بودن خداوند) برایمان ثابت گشت، باید با تلقین و تکرار اذکار مربوطه و ریاضات و یاد مرگ و افول دنیا و بی ارزشی آن، این مطلب را از "عقل" به "قلب" برسانیم تا "علم" ما تبدیل به "ایمان" شود.

جهت آرامش در مقابل بلاها و آزارها، راهکاری مختلفی در زمینه یقین علمی و یقین ایمانی وجود دارد که در جای خود باید بیان گردد، اما از جمله راهکارهای موثر، تذکار و تکرار بی ارزشی و افول دنیا و نیز هیچ و پوچ بودن نفسانیت است. به این منظور، مداومت بر قرائت آیات و روایات و مناجات های مربوط به افول دنیا و نیز هیچ بودن انسان، ما را به مرتبه ایمان میرساند. همچنین اشعار عارفان بزرگ نیز به منزله تفسیر انفسی کتاب الهی است و تاثیری به سزا در این زمینه دارد. به همین منظور در ادامه بعضی از ابیات عارف گرانقدر جناب حافظ شیرازی گرد آمده است که روزگاری آنها را در دیوان حافظ گشته و استخراج کردم. امیدوارم تکرار و توجه مکرر به آنها، برای خروج حب دنیا و نفس از قلوب غافله و قاسیه (و در راس آنها بنده حقیر) موثر افتد.

توجه: برای متوجه شدن کامل ابیات جناب حافظ، میتوانید از کتاب شرح ده جلدی علامه طباطبایی بر دیوان حافظ استفاده کنید. (به نام جمال آفتاب و آفتاب هر نظر)

مرتبط: فایده تحمل مشکلات و بلایا و آزارها (+ضرورت جهاد با حب نفس)

مرتبط: آیت الله جوادی: آدم باید خیلی عوامانه بیندیشد که خیال کند این دنیا محل راحتی است

 

گزیده ابیات جناب حافظ شیرازی در زمینه دل کندن از حب دنیا و حب نفس

 

غم گیتی چو از پایم درآورد

بجز ساغر نباشد دستگیرم

***********

غم زمانه که هیچش کران نمی بینم

دواش جز می چون ارغوان نمی بینم

***********

گر من از سرزنش مدعیان اندیشم

شیوه رندی و مستی نرود از پیشم

***********

با ما بسی کمان ملامت کشیده اند

تا کار خود ز ابروی جانان کشیده ایم

***********

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم

جامه کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم

گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید

گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم

حافظ ار خصم خطا گفت، نگیریم بر او

ور به حق گفت، جدل با سخن حق نکنیم

***********

طهارت ار نه به خون جگر کند عاشق

به قول مفتی عشقش درست نیست نماز

ز مشکلات طریقت عنان متاب ای دل

که مرد راه نیندیشد از نشیب و فراز

***********

شراب تلخ میخواهم که مرد افکن بود زورش

که تا یک دم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش

سماط دهر دون پرور، ندارد شهد آسایش

مذاق حرص و آز ای دل، بشوی از تلخ و از شورش

***********

هزار دشمنم ار میکنند قصد هلاک

گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک

***********

ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش

باید برون کشید از این ورطه رخت خویش

خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد

بگذر ز عهد سست و سخنهای سخت خویش

***********

گفت آسان گیر بر خود کارها کز روی طبع

سخت میگیرد جهان بر مردمان سخت کوش

با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام

نی گرت زخمی رسد آیی چو چنگ اندر خروش

گوش کن پند ای پسر از بهر دنیا غم مخور

گفتمت چون در حدیثی گر توانی دار گوش

***********

طرّه شاهد دنیا همه مکر است و فریب

عارفان بر سر این رشته نجویند نزاع

***********

بکش جفای رقیبان مدام و دل خوش دار

که سهل باشد اگر یار مهربان داری

***********

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم

که در طریقت ما کافریست رنجیدن

***********

گر تیغ بارد در کوی آن ماه

گردن نهادیم الحکم لله

***********

عاشق چه نالی گر وصل خواهی

خون بایدت خورد در گاه و بیگاه

***********

جهان و کار جهان جمله هیچ در هیچ است

هزار بار من این نکته کرده ام تحقیق

***********

پدید آمد رسوم بی وفایی

نماند از کس نشان آشنایی

کسی کو فاضل است امروز در دهر

نمی بیند ز غم یک دم رهایی

خرد در گوش هوشم دوش میگفت

برو صبری بکن در بی نوایی

***********

بشنو این نکته که خود را زغم آزاده کنی

خون خوری گر طلب روزی ننهاده کنی

خاطرت کی رقم فیض پذیرد هیهات

مگر از نقش پراکنده ورق ساده کنی

کار خود گر به خدا بازگذاری حافظ

ای بسا عیش که با بخت خداده کنی

***********

زمانه هیچ نبخشد که باز نستاند

مجو ز سفله مروّت که شیئه لا شیء

نوشته اند بر ایوان جنت الماوی

که هرکه عشوه دنیا خرید وای به وی

***********

بیار باده و بازم رهان ز رنجوری

که هم به باده توان کرد دفع مخموری

***********

ساقی به مژدگانی عیش از درم درآی

تا یک دم از دلم غم دنیا به در بری

یک حرف صوفیانه بگویم اجازت است؟

ای نور دیده صلح به از جنگ و داوری

حافظ غبار فقر و قناعت ز رخ مشوی

کین خاک بهتر از عمل کیمیاگری

***********

به صبر کوش تو ای دل که حق رها نکند

چنین عزیز نگینی به دست اهرمنی

به روز واقعه غم با شراب باید گفت

که اعتماد به کس نیست در چنین زمنی

***********

دوام عیش و تنعم نه شیوه عشق است

اگر معاشر مایی بنوش نیش غمی

***********

جهان پیر رعنا را مروت در جبلّت نیست

ز مهر او چه میخواهی در او همت چه می بندی

در این بازار اگر سودی است با درویش خرسند است

خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی

***********

درونها تیره شد باشد که از  غیب

چراغی برکند خلوت نشینی

نمی بینم نشاط عیش در کس

نه درمان دلی نه درد دینی

***********

دعاگوی غریبان جهانم

و ادعوا بالتواتر و التوالی

منال ای دل که در زنجیر زلفش

همه جمعیت است آشفته حالی

تو می باید که باشی ورنه سهل است

زیان جانی و نقصان مالی

***********

سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی

دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی

چشم آسایش که دارد زین سپهر گرم رو

ساقیا جامی بیاور تا برآسایم دمی

زیرکی را گفتم این احوال بین، خندید و گفت

صعب کاری، بوالعجب دردی، پریشان عالمی

در طریق عشقبازی امن و آسایش خطاست

ریش باد آن دل که با درد تو جوید مرهمی

اهل کام آرزو را سوی رندان راه نیست

رهرویی باید جهان سوزی نه خامی بی غمی

آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست

عالمی از نو بباید ساخت وزنو آدمی

***********

در بحر مایی و منی افتاده ام بیار

می تا خلاص بخشدم از مایی و منی

***********

بیا که وضع جهان را چنانکه می بینم

گر امتحان بکنی می خوری و غم نخوری

***********

عمر بگذشت به بی حاصلی و بوالهوسی

ای پسر جام می ام ده که به پیری برسی

چه شکرهاست در این شهر که قانع شده اند

شاهبازان طریقت به مقام مگسی

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

وه که بس بیخبر از غلغل بانگ جرسی

با دل خون شده چون نافه خوشش باید بود

هرکه مشهور جهان گشت به مشکین نفسی

***********

نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف

گر شب و روز در این قصه ی باطل باشی

***********

نوش کن جام شراب یک منی

تا بدان بیخ غم از دل برکنی

دل گشاده دار چون جام شراب

سرگرفته چند چون خم و دنی

چون ز جام بیخودی رطلی کشی

کم زنی از خویشتن لاف منی

خاک سان شو در قدم، نه همچو ابر

جمله رنگ آمیزی و تر دامنی

***********

ملول از همرهان بودن طریق کاردانی نیست

بکش دشواری منزل به یاد عهد آسانی

گشاد کار مشتاقان در آن ابروی دلبند است

خدا را یک نفس با ما گره بگشا ز پیشانی

***********

طریق کام جستن چیست ترک کام خود گفتن

کلاه سروری این است گر این ترک بردوزی

 

یا حق

  • رسوای غفلت

نظرات  (۱۲)

  • حکیم جوادی آملی
  • سلام
    مطلب خوبی بود استفاده بردم
    این کتاب جمال افتاب که شرح غزل های حافظ است اشتباه نکنم مولفش آیت الله سعادت پرور باشد
    و این کتاب رو از کجا میشه تهیه کرد انتشارات ش رو میدانید لطف کنید بگید

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام علیکم لطف دارید
    بله مولفش آیت الله سعادت پرور هستند.
    اگر قم هستید، در پاساژ قدس، مغازه "قائم آل محمد" و "اشراق" به احتمال زیاد داشته باشند و لااقل اطلاع دارند که از کجا میشه گیر آورد. در پاساژ قدس بگردید ظاهرا پیدا کنید.
    اما انتشارات این کتاب، انتشارات "احیاء کتاب" هست: خ انقلاب-خ جمالزاده جنوبی- کوی دانشور- ساختمان 36-طبقه اول
    شماره: 66921957 و 66902699
    یا حق
    چی شد برادر دوباره رو به وبلاگ اوردید؟

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام علیکم
    سعی کردم با انگیزه خالصانه تر و کار هدفمندتر، نقائص قبلی اصلاح شود. ولی به هر حال: و ما ابری نفسی، ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربّی.
    یا حق
    مهدیا…
    سر عاشق شدنم لطف طبیبانه ی توست…
    ور نه عشق تو کجا ،این دل بیمار کجا…
    کاش در نافله ات نام مرا هم ببری…
    که دعای تو کجا ،عبد گنهکار کجا…
    اللهم عجل لولیک الفرج

    ما هم میخواهیم سایت شما را لینک کنیم خوشحال میشویم همکاری خوبی در تبادل لینک داشته باشیم
    درصورت تمایل مارا با نام " بزرگترین وبلاگ دانلود نوحه ومداحی اهل بیت (ع) " لینک فرمایید و به ما اطلاع رسانی کنید که شمارو با چه نامی لینک کنیم
    منتظر حضور سرسبزتان هستیم
    www.mamadhelali.blogfa.com
    سلام
    بزرگوار این یکی از ناب ترین مطالبی بود که خوندم در رابطه با سلوک الی الله
    فقط منبعش رو میخواستم
    برام خیلی واجبه
    راستی مطلبتو کپی کردم اجازه نشرش رو دارم؟؟؟؟
    یاعلی مددی
    دست خوش

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام علیکم
    حضرت امام ره معمولا ناب ترین نکات سلوکی رو بیان میکنند.
    این مطلب بصورت پراکنده در آثار امام وجود داره. اما جای مشخصی که الآن در یادم هست، یکی از احادیث چهل حدیث حضرت امام درباره فلسفه ابتلاء و بلاء برای مومنین هست که این مطلب رو اونجا هم فرموده بودند.
    بله اجازه نشر هم هست
    یا حق
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام



    طرحی دیده شده تا طبق فرمایش ایت الله بهجت که میفرمودند 40 روز قبل محرم برای خود امادگی ایجاد کنید.تا روزی خوبی در محرم داشته باشید و محرم شوید.



    شرح طرح:

    دوستان از امروز که 40 روز تا محرم است هر روز یک زیارت عاشورا میخوانند یا اگر وقت نداشتند یک سلام میدهند . و عدد یک را برای خواندن زیارت عاشورا وارد نظرات میکنند و عدد 2 را برای سلام.

    مثلا:روز اول است و من زیارت عاشورا خواندم در نظرات 1 را ثبت میکنم.



    اللهم الرزقنا شفاعه الحسین یوم الورود
    نشر دهید
    برادر عزیز سلام علیکم
    با مطلب«دلیل سکوتهای بلند آیت الله بهجت حین درس خارج!»
    در خدمتیم.
    ما را از نظراتتان محروم نفرمایید.
    التماس دعا
  • حکیم جوادی آملی
  • سلام
    ممنون از پاسختان فقط دقیقا اگر بتونی صفحه مورد نظر را از کتاب انسان در عرف عرفان بفرمایید خوب میشود.

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام علیکم دقیقا یادم نیست. کتابش کوچیکه بگردید پیدا میکنید. از صفحه 51 به بعد رو بگردید (قبل از این صفحه نیست).
    یا حق
  • حکیم جوادی آملی
  • سلام
    با مطلب "رسالت اخلاق:حیوان باشیم نه کلب جسم باشیم نه جماد نامی باشیم نه نماد" و همچنین "گفت محی الدین که حیوان شو اگر خواهی کمال" در خدمتتان هستیم...
    .....

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام برادر با پوزش از حذف نظرتان
    من اونو گذاشتم تا یخورده قدرت تحمل ما هم بالا بره. قرار نیست که همه مومنان با ما هم نظر باشند و اصلا نمیتوان گفت که مخالفت آنها با نظر ما خطا است (للمصیب اجران و للمخطیء اجر واحد)
    فقط اینو بدونید که اشتباه در مصداق خیلی فرق داره با اینکه کسی را متهم کنیم که اصلا فرق نور را از غیر نور تشخیص نمیدهد! کلیات و ضوابط تشخیص خوب از بد را این بزرگمرد به حق دارد، منتها به نظر قاصر ما، در این مورد در تشخیص مصداق اشتباه کرده اند. ولی از آن سال به بعد (بلکه قبل از آن) خیلی شواهد و قرائن داریم که ایشون در کلیات اعتقادی و سیاسی، نظراتی دارند که صد در صد با نظر آن رجل مخالف است، و اینها نشان دهنده آنست که ایشون در کلیات خطا ندارند بلکه در تشخیص مصداق (شاید بدلیل خبرهای غلط بعضی اطرافیان) غفلت کرده اند.
    از طرفی ارادت ها و حمایتهای ایشان به رهبری را فراموش نکنید. یعنی بازهم ایشان از آن دسته طرفداران کورکورانه آن رجل نیستند که با رهبری و نظرات ایشان لج بیفتند.
    خلاصه ساحت آن بزرگمرد با ان قلت های من و شما آلوده نمیشود.
    یا حق
    به هر حال انسانهای بزرگ در تعریف از اشخاص باید خیلی دقت کنند چون باعث گمراهی خیلی از افراد میشوند چطور ایشان، آن رجل را نمیشناسد کسی که هویتش از زمان ریاست جمهوری مشخص است که چقدر سیاستهای او باعث کمرنگ شدن ارمانهای انقلاب شد از ان خطبه مانور تجمل بگیر تا هزار کار دیگر

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام علیکم والله العالم
    استاد فیاضی میفرمودند خداوند این اتفاقات را پدید می آورد تا انسان بفهمد ملاک، حق است نه افراد.
    یا حق
  • حکیم جوادی آملی
  • سلام
    با مطلب "کلمات و جملات قصار حکیم آیت الله جوادی آملی" که خلاصه مطالب شهریور ماه 1393 است در خدمتیم.....
    یکی دوباره صدا زد عبور کن شاعر 
    شعور در پس این کله ها کپک زده است ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">