عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از شبهاتی که پیرامون فلسفه اسلامی مطرح میکنند، این است که فلسفه صدرایی از یونان اخذ شده است و لذا قابل اعتماد نمی باشد و تا وقتی که باب العترة و قرآن و سنّت نبوی به روی ما مفتوح است چرا به سراغ باب الحکمه ی یونانی برویم؟

در ادامه مطلب، جملاتی از امام خمینی کبیر پیرامون عدم صحت انتساب فلسفه صدرایی به یونان گردآوری شده است؛ لعلهم یعقلون:

 

* هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف مبدأ و معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و عرفاء شامخ این ملت است، درست تصدیق می‏کند که این معارف از نور معارف قرآن شریف و احادیث نبیّ ختمی و اهل بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده‏اند. آن وقت می‏فهمد که حکمت و عرفان اسلامی از یونان و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام، به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل شیخ الرئیس(بو علی سینا)؛ ولی حکمت شیخ (بوعلی) در بازار اهل معرفت در باب معرفة الربوبیه و مبدأ و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.

بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله ی اهل معرفت را، به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم است – مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، صدر المتألهین (ملاصدرا) قدّس سرّه، و تلمیذ بزرگوار او، فیض کاشانی قدّس سرّه، و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سرّه -؛ و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیّه و احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس (مخالفین) هر حکمتی را به یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.

(آداب الصلاة، امام خمینی کبیر، ص 304)

 

* سخنی که زبانزد بعضی است که این فلسفه از یونان اخذ شده، غلط است، کی فلاسفه یونان از این حرفها سر درآورده و چه کسی سراغی از این حرفها در کتب آنها دارد. این حرفها در کتب آنها نبوده و نخواهد بود. بهترین کتاب فلسفی آنها اثولوجیا است که دارای مختصری از معارف بوده و بقیه‏اش طبیعیات است. بلى شفاى‏ شیخ، فلسفه یونانى است و در آن هم این حرفها نیست.

(تقریرات فلسفه امام خمینی، ج 1، ص 87)

 

* فلسفه ارسطو با فلسفه ای که بعد از اسلام پیدا شده است فاصله اش زمین تا آسمان است، در عین حالی که بسیار ارزشمند است؛ در عین حالی که شیخ الرئیس راجع به منطق ارسطو می گوید که تاکنون کسی نتوانسته در او خدشه ای بکند یا اضافه ای بکند، در عین حال فلسفه را وقتی ملاحظه میکنیم، فلسفه اسلامی با آن فلسفه قبل از اسلام زمین تا آسمان فرق دارد.

(صحیفه امام خمینی کبیر، ج 18، ص 263)

 

یا حق

نظرات  (۵)

جزاکم الله خیرا.
احسنت
بسیار عالی بود.
با مطلب (عوام فریبی کافی نیست؟) در خدمتیم.
ما را از نظراتتان بی بهره مگذارید.
سلام آقا روح الله
مطلب جالب و مفیدی بود
موفق و موید باشی
در پناه حق
یا زهرا




سلام خانم عزیز
شما لطف دارید
انشالا شما هم موفق باشید
فی امان الله
یا حق
  • درمدار انتظار
  • سلام با مطلبی تحت عنوان ***وبا زهم اختلاف ***به روز هستم ومنتظر نظرات ارزشمند جنابعالی در وبلاگ خودم می باشم حضور شما برای بنده باعث افتخار است
    یا علی مدد
    سید احمد هاشمی
    با مطلب ((پرستش گوساله در فرمایش علامه حسن زاده آملی))
    در خدمتیم.
    ما را از نظراتتان بی بهره مگذارید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">