عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی
بسم الله الرحمن الرحیم

علامه مجلسی در مورد "هشام بن حکم" می­نویسد: « اصحاب، در کتب او، کتاب رد بر اصحاب طبایع را برشمردند و هم کتاب رد بر ارسطو را در توحید. » (1)

یکی از اشکالاتی که به فلسفه شده است، این است که «هشام بن حکم» که از شاگردان دو قرآن ناطق؛ امام صادق و امام کاظم علیهما السلام می باشد، کتابی در "رد بر ارسطو" نوشته است و از آنجا که هشام جزء شاگردان نزدیک به امام بوده است، پس لابدّ نظر او همان نظر امام است و امام صادق و امام کاظم علیهما السلام نیز با فلسفه مخالف بوده اند! بر فرض بپذیریم که رد هشام بر ارسطو، مساوی با رد بر فلسفه اسلامی می باشد؛ و نیز بر فرض بپذیریم که رد هشام بر اصل فلسفه بوده است نه نقدی بر بعضی نظریات فلسفی – که در میان خود فلاسفه نیز امری رایج است -؛ و نیز بر فرض بپذیریم که رد برهانی بر فلسفه، خود، تایید فلسفه نیست،

اگر از این اشکالات صرف نظر کنیم، پاسخی که در ادامه از آیت الله جوادی آملی می آید، قابل تأمل است.

آیت الله جوادی آملی در دیدار اخیری که با اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی داشته اند، در گوشه ای از سخنانشان به این اشکال اشاره کرده و از آن پاسخ می دهند که متن سخنان ایشان را عینا می آوریم:

« ...فلسفه، با مناجات با ادعیه با زیارات با تفسیر با آیات با روایات با عرفان هماهنگ است، بشر تشنه عرفان است؛ اگر عرفان صحیح به او ندهیم، این به دنبال فال و عرفان کاذب و اینها می‌افتد. بشر بالأخره یک تکیه‌گاه می‌خواهد؛ الآن هند با وجود اینکه یک کشور اتمی است، اما برای موش و گاو قداست قائل‌اند. آن وقت ما با داشتن این همه مقدسات و این همه ائمه نتوانیم دینمان را حفظ کنیم، آن وقت کسی بیاید آن دهن‌کجی را نسبت به وجود مبارک امام هادی بکند؟! این دیگر خیلی دردآور است.

همان گِله جناب ابوریحان وارد است که بارها به عرضتان رسید؛ او می‌گفت یونان سقراط داشت، افلاطون داشت، ارسطو داشت، این دین ابراهیمی را حفظ کردند. اگر علمای بزرگی در هند می‌بودند و مانند حکمای یونان تلاش و کوشش می‌کردند، این وضع در هند نبود. این حرف ابوریحان است در "تحقیق ما للهند". سقراطی می‌خواهد، شهادتی می‌خواهد، بعد او می‌تواند افلاطون و ارسطو تربیت کند.

شما می‌بینید برخی‌ها می‌گویند در نقص ارسطو همین بس که هشام که شاگرد امام است، بر او رد نوشته. بله رد نوشته! این هست که هشام حرف ارسطو را رد کرده؛ اما این روایت نورانی را مرحوم صدوق رضوان الله علیه در همین کتاب توحید صدوق نقل کرده که حضرت درباره برخی از نظرات هشامین فرمود: "لیس القول ما قال الهشامان":  مبادا حرف این هشام‌ها (هشام بن حکم و هشام بن سالم) را گوش دهید! این هشام (بن حکم) که "گرفتار تجسیم بود"، ارسطوی موحّد را رد می‌کند! آن وقت شما می‌گویی چون شاگرد امام ارسطو را رد کرده بنابراین ارسطو مردود است؟! شاگرد امام است؛ معصوم که نیست!

اینها را مجمع باید تشخیص دهد هشام را بررسی کند؛ نقل مرحوم صدوق در توحید را درباره هشامین بررسی کند؛ آن وقت ببیند که ردّ هشام نسبت به ارسطو در کدام منطقه است.

من از تهران که می‌آمدم قم، رفتم خدمت مرحوم آقای شیخ محمدتقی آملی. عرض کردم که می‌خواهم بروم قم، اجازه می‌دهید چه چیزی بخوانم و امثال اینها. ایشان هم از قم تعریف کرد و هم برنامه داد؛ فرمود برنامه یک فقه، یک اصول، یک معقول؛ و فرمود قم منشأ برکت است، گذشته از اینکه خب مضجع آن کریمه اهل بیت است، علما و بزرگان در آن دفن‌اند؛ فقها دفن‌اند؛ حکما دفن‌اند؛ بزرگان‌ دفن‌اند، و در جوار قبور بزرگان برکات فراوانی است. آن وقت این قصّه را نقل کرد؛ گفت:

شاگردان ارسطو هر وقت مشکل علمی داشتند، می‌رفتند کنار قبر ارسطو، آنجا مباحثه می‌کردند، حل می‌شد! این را ما از ایشان شنیدیم، خب برای ما حجّت بود. بعد که با قبسات مرحوم میرداماد آشنا شدیم، دیدیم مرحوم میرداماد در قبسات در بحث زیارت قبور بزرگان این فرمایش را نقل می‌کند که: شاگردان ارسطو وقتی مشکل علمی داشتند، می‌رفتند کنار قبر ارسطو و به برکت آن مکان، مشکل علمی‌شان حل می‌شد. جناب میرداماد این را از کجا نقل می‌کند؛ از "المطالب العالیه" فخر رازی. اینها موحّدان عالم بودند؛ قرن‌هاست که شیعه و سنّی می‌گویند ارسطو قبرش منشأ برکت بود... »

----------------------------------------------------------------------

(1) باب سی و چهارم در معادن و احوال جمادات و طبایع و تأثیرات آنها و انقلابات جواهر و بر­خی نوادر آیات قران مجید

یا حق

نظرات  (۱۱)

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

مطلبی آمده کردم با عنوان:

نیم نگاهی بر زندگی نامه استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی

برای مطالعه آن به وبلاگ شجره طیبه مراجعه کنید.

http://abdesaleh.blogfa.com/

لطفا اطلاع رسانی کنید
بسیار ممنون از مطلبتون.
خداوند این حکیم الهی را طول عمر و سلامتی عنایت فرماید.
  • ترنم حکمت
  • سلام بر شما

    با اخرین پست مربوط به عشق مجازی و حقیقی از دیدگاه عرفان اسلامی به روزیم و

    منتظر قدوم سبز شما
    سلام بزرگوار

    خوشبختانه دید عمومی جامعه نسبت به فلسفه هر روز بهتر میشود و این به برکت این علمای ربانیست
    از زحمتتون ممنون / اللتماس دعا
  • در مدار انتظار
  • سلام با مطلبی تحت عنوان ریاست یازدهم به روز هستم ومنتظر حضور شما
    لطفا نظر وانتقاد خود را نسبت به این مطلب بیان کنیدو با این کار باعث خوشحالی ما شوید
  • فرزند خاک
  • سلام داداش...
    احسنت...
    عاشق این عکس هدرتم.....
    خدا حضرت علامه را حفظ فرماید....
    دعایم کن
    یاعلی مددی




    سلام برادر
    شما هم بنده رو دعا بفرمایید
    یا حق
  • م.یوسف اقدم
  • سلام
    ممنون از مطلب مفیدتون.همانطور که نمی توان گفت چون هشام شاگرد امام صادق علیه السلام بوده پس حرفش درست هست همانطور هم نمی توان گفت چون ارسطو شاگرد افلاطون بوده پس عقایدش نادرست است البته بنده افلاطون را رد نمی کنم ولی افلاطون ظاهرا به تناسخ معتقد بوده!
  • کمیته امام زمان
  • اللهم عجل لولیک الفرج
    با سلام
    امسال هم همچون دو سال قبل طرح ختم کامل قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در وبلاگ کمیته امام زمان برگزار میگردد.
    اگه میخواهی در ماه مبارک رمضان برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) و نابودی هتاکین به اهل بیت(ع) قرآن رو ختم کنی حتما به وبلاگ ما سر بزن و در این طرح جزء مورد نظرتو انتخاب کن
    در ضمن میتونی جزء انتخابی تو از اول ماه مبارک رمضان تا پایان ماه مبارک رمضان تلاوت کنین
    التماس دعا
    لطفا به بقیه دوستان هم خبر بدین
    تا از این فیض بی نسیب نمونند
    سلام
    وب پر محتوای دارید
    آپم سیب میوه ای مفیدی است
    حتماً سری به اتاق کوچک خودتان بزنید و حضور سرسبزتان را خبر دهید
    خداقوت
    الان این مطلبتون رو خوندم و از حرف حضرت استاد جوادی املی تعجب کردم!
    روایات و اسناد مدح هشام بن حکم به قدری زیاد است که کسی در عقایدش شکی نکرده و احادیثی که در ذم اوست یا موضوع و مرسل و ضعیف هستند و همانطور که امام رضا فرموده اند از روی حسد بوده و یا اصلا دلالتا ایراد دارند. فقیه و دانشمند بزرگ آیت الله خویی به طور دقیقی احادیث مدح و ذم رو اوردند و بحث کاملی کردند.
    از دانشمند مثل اقای جوادی املی انتظار چنین توجیهی برای اثبات فلسفه نداشته ام ورقعا

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام علیکم
    مستحضرید که آیت الله جوادی خودشان فقیه متبحری هستند و سالیان درازی است درس خارجشان برقرار است؛ آیت الله جوادی هم نظر شخصی شان است و یقینا از اجتهادشان نشات گرفته است.
    یا حق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">