عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

احساس تنهایی و وحشت (عدم انس با خدا)

يكشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۰، ۱۲:۲۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أنیس القلوب

عرب ها ضرب المثلی زیبا دارند که گوید: الاستیناس بالناس من علائم الافلاس؛ انس گرفتن با مردم، از علائم بدبختی و مفلس بودن است...

اگر انسان با خدایش مأنوس بود که دیگر احساس تنهایی و وحشت موجود نبود.

امام العارفین زین العابدین علیه السلام در کلامی گهربار و درربار (در اصول کافی) میفرماید: لو مات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد أن یکون القرآن معی؛ اگر همه اهل زمین و زمینیان بمیرند و فقط من تنهای تنها بمانم، تا وقتی که با قرآن (و متکلم آن) همراهم، احساس وحشت و تنهایی نمیکنم...

یادش بخیر آن روزگارانی که نماز جمعه آیت الله جوادی برقرار بود و ما با شور و شوق در آن شرکت میکردیم؛ یاد باد آن روزگاران یاد باد. و جملات ایشان در نماز جمعه درباره احساس تنهایی و وحشت:

«اینکه می بینید یک طلبه یا یک دانشجو، فورا خسته میشه، ازحجره میاد بیرون یا از اتاق میاد بیرون، میگه من از تنهایی خسته شدم، این بیچاره راست میگه. چون با کسی نیست. نه با افکار تابناک درونی خود میتواند سخن بگوید، چون ندارد! نه با کتابهای عمیق علمی میتواند انس بگیرد، چون نمیفهمد! این مایه وحشت اوست لذا بیرون میزند... وگرنه یک محقق، یک پژوهشگر، یک انسان عمیق اندیش که وحشت ندارد، خسته نمیشود، آن مقداری که خسته میشود خب میخوابد، آرام میگیرد...»

و این هم بیتی زیبا از علامه حسن زاده آملی:

بود مرد تمامی آنکه از تنها نشد تنها

به تنهایی بود تنها، و با تنها بود تنها

یا مونسی عند وحشتی

نظرات  (۱۰)

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
جملات آیت الله جوادی خیلی جذبم کرد. نور خاصی دارد.
ممنون
سلام
آره والا.
آقای رحیم پور یک موقعی میگفت بعضی ها از خلوت کردن با خودشون وحشت دارند!
دردناکه که به هو معکم پی نبردیم که با این و آن مشغولیم...
ای داد بی داد...
راستی خوشحالم که دوباره برگشتید.
منتظر حضورتون هستم.
یاعلی
سلام دوباره
این مطلب زیر را قبلا در وبلاگ قدیمی ام نوشته بودم در تاریخ 2/8/88، پیداش کردم و آوردمش اینجا. جالبه:

سلام.

دیشب استاد رحیم پور ازغدی در تلویزیون می گفت: بعضی ها می ترسند با خودشان خلوت کنند! از بسکه ترسناکند! برای همین دائما خود را با بعضی چیزها سرگرم می کنند تا از تنهایی دربیایند...

جملات سنگینیه... این همه گفتند تنها آمدی تنها می روی، ولی انسان دائما دوست دارد با یک چیزی خودش را سرگرم کند.

واعلموا انما الحیوه الدنیا الا لعب و لهو و زینه و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال والاولاد ... (آیه 20 سوره حدید). لعب یعنی بازی، بازیچه. دنیا بازیچه ای بیش نیست. چرا باید سرگرم بازی بشویم؟ آیا وقت زیادی داریم؟ آیا میانگین، 70 سال وقت زیادی است؟ این تنهایی که این همه علما به آن سفارش کرده اند که حداقل دقایقی یا ساعتی در روز خلوت داشته باشید و فکر کنید، حتما فواید زیادی دارد که گاهی خودمان نیز تجربه آن را داریم. چرا از آن فرار میکنیم و دوست داریم سرگرم باشیم؟ یک سوال پیش می آید که این اوقات فراغت دیگه چیه؟!!! فراغت از چی؟ از بازیچه؟!

آیه 4 سوره حدید می فرماید: و هو معکم این ما کنتم. او با شماست هرکجا که باشید. وقتی با اغیار سرگرم شدیم وجود او را فراموش می کنیم. یا حداقل اینکه گاهی او را فراموش می کنیم.

یاعلی
سلام
خدا به شما خیر بده
مطالب خوبی می نویسید
به ما هم سر بزنید
موفق باشید
سلام علیکم
آنکس که خدا را دارد چه کم دارد؟
و آنکس که خدا را ندارد چه دارد؟
یا علی
کارتون درسته آقا...مطالبتون هم به دل نشست


یا علی مدد...
  • محمدرضا حقیقت
  • منتظر نظرت در پست جدیدم هستم
    توفیق ندادن براشون شعر بگیم.
    فقط دوبیت.

    هر وقت میام اینجا آپی!
    خدایا توفیق...
  • غریبــــــــــــــ تر از اویس
  • از اون روزی که این نوشته رو خوندم از اینکه تو خوابگاه احساس دلتنگی می کنم از خدا و امام زمان خجالت می کشم
    وقتی اونا هستن، دیگه چرا تنهایی...؟
    هنوز اونقدر بزرگ نشدم که وجود خدا و امام م رو در کنارم احساس کنم...
    یا انیس من لا انیس له
    منبع این نقلی که از خطبه ی نماز جمعه کردید رو اگه بذارید عالی میشه

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام الآن حضور ذهن ندارم که در چه تاریخی از نماز جمعه شون اینو فرمودند. ولی اگه به بنده اطمینان دارید، خودم با گوشهام این حرفها رو شنیدم.
    اگه به سایت ایشون، قسمت خطبه های نماز جمعه برید و سرچ کند شاید پیداش بکنه.
    یا حق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">