عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

نقدی دقیق بر مکتب تفکیک

دوشنبه, ۱۳ دی ۱۳۸۹، ۰۳:۴۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از بهترین کتابهای نوشته شده در رد مکتب تفکیک، کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت دینی" است که توسط آیت الله جوادی به رشته تحریر در آمده است.

این کتاب دو بخش کلی دارد:

1- منزلت عقل

2- آثار و نتایج هماهنگی و همتایی عقل و نقل

و این بخش دوم از چهار فصل تشکیل شده است:

أ‌)  تعارض علم و دین

ب‌) اسلامی کردن علوم و دانشگاهها

ت) تاثیر همگانی عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامی

ث) مساله تفکیک

این فصل چهارم (مساله تفکیک) از صفحه 181 شروع شده و تا پایان کتاب ادامه می یابد. 


جملاتی از فصل چهارم

آیت الله جوادی آملی در اوایل این فصل، با قسمتی به نام "مدعیان تفکیک" ابتدا از مرحوم میرزا مهدی اصفهانی نام میبرند و سپس به نقد جدی افکار ایشان میپردازد. آیت الله جوادی در ابتدا، جملاتی از مرحوم میرزا نقل کرده و سپس میفرمایند: ...به نظر میرسد ایشان اساسا به عقل و روش برهانی ایراد و اعتراض دارد! (ص 186)

و بعد از اینکه چندی دیگر از جملات ایشان را نقل میکند میفرماید: چگونه میشود با او بحث کرد؟!....در واقع با تفکر خود مشکل جدی دارد!(ص 187)

و بعد از آوردن چندین دلیل که بحث با میرزا مهدی اصفهانی فایده ای ندارد، میفرماید: ...علم این مطالب به اهل خود واگذار میشود!(ص 190)

سپس آیت الله جوادی آملی به سراغ آقای محمد رضا حکیمی رفته و میفرمایند که تمام عقاید مذهب تفکیک که آقای حکیمی بیان کرده اند، در چند بخش کلی جا میگیرد. بعد از آن، ایشان به نقد تمام آن بخشها می پردازند.

یاحق

نظرات  (۷)

  • به سمت خدا
  • بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما د.ست گرامی
    وبلاگ ما تصمیم به ترویج اسلام و فرهنگ مهدیت می باشد.

    ما به نیت نیت 14 معصوم قصد آن کردیم تا 14 نویسنده انتخاب کنیم

    ما به نویسندگانی چون شما و کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند نیازمندیم.

    به وبلاگ ما سر بزنید.

    امیدواریم مورد قبول واقع شود.

    منتظر حضور گرمتان هستیم
  • محمدرضا حقیقت
  • به روزم یاعلی
    لینک شدید برادر
    سلام در مورد آشنایی بیشتر با تفکیکیان میتوانید به کتاب مساله علم و مساله قیاس
    از علیرضا رحیمیان و کتاب عقل و کتاب توحید از محمد بنی هاشمی مراجعه فرمایید.
    همه کتب از انتشارات منیر می توانید تهیه فرمایید.
  • سید محمد
  • سلام و عرض ارادت
    بهره بردیم جالب بود
    در پناه حق باشین
  • یه چشم به راه / یه دلتنگ
  • سلام گرامی
    ما از مطالب پایگاه شما در فیس بوک استفاده میکنیم
    راضی باشید
    یا علی
    به این وبلاگ هم سری بزنید
    www.alforghan.blog.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">