عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

فیلم/ مراقبه و حضور یعنی این!

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۱۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

علامه طباطبایی: «تخم سعادت، مراقبه است. مراقبت، مانند بذری است که انسان در مزرعه جان کاشته، و اعمال و اذکار و دستورات، آنرا به بار می رساند [و آبیاری می کند.] مراقبت، آن اصل مهمی است که همه اعمال برای به ثمر رسیدن آن است. اگر مراقبت نباشد، این اعمال و اذکار هیچ ثمره و فایده ای برای انسان ندارد.»

مرحوم علامه طباطبایی در اواخر عمر مبارکشان دائما به عنوان توصیه می فرمودند: «توجه! توجه!»

اگر کسی این حال توجه و حضور و مراقبه را در تمام شبانه روز و در چندین اربعین با اعمال مربوطه اش ادامه دهد، آن چه از فیوضات و مشاهدات نصیبش می شود طوبی له و حسن مآب...

فیلم آموزشی حضور و مراقبه و توجه و کشیک نفس کشیدن را با دقت مشاهده کنید؛ مراقبه و حضور یعنی این!

علامه حسن زاده آملی: « الهی! آنکه در [سلام] نماز، جواب سلام نمی شنود، هنوز نمازگزار نشده است؛ ما را با نمازگزاران بدار! ».

--------------------------------------------

مرتبط:

مکاشفه‌ آیت الله حق شناس در تبیین مراقبه

یا حق

نظرات  (۷)

  • حکیم جوادی املی
  • سلام
    با مطالب جدید در خدمتتان هستیم
    یا علی
    سلام
    یه سوال از تون داشتم که خیلی ذهنم رو مشغول کرده سخنرانی علامه حسن زاده املی رو میدیدم اونجا یه مطالب گفت که حرف دل بنده نیر بود که فرمود (یا رسول الله ما که در مقابل عظمت وجودی تو نسبت قیاس کرمک شب تاب است با افتاب این قدر رنج میبریم  از دیدن منکرات و فواحش یا رسول الله تو چه میکردی  یا امیرالمومنین بر تو چی می گذشت)
    اینکه علامه میگوید این قدر رنج میبریم ایا این رنج بردن مانع سلوک نمیشه چون در نماز و اینها خیلی خیالاتم رو مشغول میکنه بسم الله میگم فکر میکنم چکار کنم چکاری از دستم بر میادو... یه دفعه میبنم نمازم تموم شده و چطور میشه ظرفیت خودمون رو بالا ببریم و رنج کمتری ببریم به رحال همش نمیشه که غصه خورد و غمگین بود
    پاسخ:
    سلام علیکم
    افراط در هیچ امری مفید نیست، ما هیچوقت نشنیدیم که اولیاء الهی یا خود حضرت علامه بخاطر این امور از حضورقلب در نماز بازبمانند یا دائم در غصه و غم باشند بنحوی که آرامش توحیدی از آنها سلب شود.
    خودتان هم اذعان کرده اید که نمیتوان همیشه محزون بود زیرا این حزن، حزن ممدوحی نیست که آرامش توحیدی و حضورقلب انسان را بگیرد. لذا اولا سعی کنید با تمرین ذهنتان را به امور دیگر منصرف کنید مخصوصا در نماز تا کم کم ملکه و عادت شود. مخصوصا توجه و تمرکز خود را مترکز کنید به بحث وحدت وجود عرفانی که همه مخلوقات و افعالشان، ظهورات حق تعالی در قالب اسماء گوناگون هست و لذا با این نگاه توحیدی، هر چه در این عالم مشاهده میشود در حقیقت جلوه های گوناگون حق در این مخلوقات و مظاهر خلقی هست. مثلا ظهور قدرت حق در این شخص هست که باعث شده قدرت بر معصیت پیدا کند و... . ذکر شریف لا اله الا الله را با این معنای توحیدی که عرض شد زیاد تکرار کنید تا کم کم این فکر در شما ملکه شود. علاوه بر اینکه خود این ذکر در از بین بردن وسوسه های فکری موثر است.
    همچنین در زمینه «توحید افعالی» مطالعات دقیق کنید تا از لحاظ اعتقادی برایتان عادت شود.
    مگر حضرت زینب کبری با مشاهده آنهمه جنایات نفرمود ما رایت الا جمیلا؟ پس میتوان به همه چیز اینگونه نیز نگریست. این مطلب را حتما بخوانید:
    http://arefane.blog.ir/1394/07/25-2
    ثانیا هر کسی طبق استعداد و لیاقت خود دارد به سمتی که خودش انتخاب میکند پیش میرود، پس نباید غصه بیخودی خورد. شما فقط وظیفه خود را انجام دهید که نصیحت به زبان است و دیگر هیچ! بنشینید و تماشا کنید که خداست که دارد خدایی میکند و طبق روایت خداوند است که قدرت بر معصیت را به اینها میدهد. از خدا که دلسوزتر نباید بشویم؟ البته در اوایل سخت است ولی با تمرین راحت می شود انشاءالله.
    داستان استاد رمضانی از علامه حسن زاده، پایان بخش عرایض حقیر باشد:
    « استاد میفرمودند(نقل به مضمون) که یکی از دوستانم که تحت تاثیر علمای مشهد قرار گرفته بود و به علامه طباطبایی اهانت میکرد، یک وقتی رسید که فهمید اشتباه کرده و اینقدر پشیمان بود که میتوانسته اینقدر از علامه طباطبایی در قم استفاده کند اما در خیابان های قم از علامه فرار میکرده تا نجس نشود!. استاد رمضانی با تاسف و حسرت این داستان را برای علامه حسن زاده نقل میکنند که چقدر از افراد مثل این دوست من، گمراه میشوند و انسان چقدر غصه میخورد. علامه مدتی سرشان را پایین می اندازد و سپس به ایشان میگوید: شما هم پیغمبر امت شدی؟؟ چرا شما اینقدر بیخودی برای این فرد غصه میخورید؟ او اگر لیاقتش بیشتر بود زودتر به اشتباه خودش پی می برد و برمی گشت و خودش خود را گرفتار کرده و حالا تاوانش را پس میدهد و الحمدلله که الآن فهمیده اشتباه کرده و این نشان میدهد که جای امید هست چون این اندازه لیاقت داشته که بعد از مدتی خطاهایش، حالا برگردد و خود را اصلاح کند. »
    بنابراین هرکسی طبق اختیار خودش دارد به سمت سرنوشت خود پیش میرود و روز قیامت هر فردی جدای از دیگری محشور میشود: کُلُّهُمْ آتِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَرْداً.
    انشاءالله موفق باشید و دعاگوی بنده باشید.
    یا حق

    سلام
    در کتاب هزار ویک کلمه جلد هفتم کلمه952 این است که

    شکرانه نعمت ولایت، کتمان است.

    معنای و مفهوم این کلمه چیست یعنی کسی که می خواهد نعمت ولایت را شکر کند باید ان را مخفی و کتمان بکند!!!!

    پاسخ:
    سلام
    منظور ولایت عرفانی است نه معنای متعارف و ظاهری از قبول ولایت اهل بیت علیهم السلام که همه شیعیان داریم.
    یا حق
  • دانشجوی الهیات
  • سلام علیکم
    احتراما بفرمایید برای یک دانشجوی الهیات که دست و با شکسته عربی میداند و منطق مظفر را هم کمابیش خوانده گوش دادن تدریس اشارات منطق و طبیعیات و بقیه اش توسط استاد حشمت بور و فیاضی در کنار خواندن شرحی مثل شرح دکتر ملکشاهی می تواند مفید باشد یا نه؟و آیا اشارات برای آشنایی با حکمت مشا کافی است؟!
    پاسخ:
    سلام بله انشاءالله مفید است. البته شروع به درس گرفتن کنید خودتان متوجه میشوید که دروس را میفهمید یا نه. اگر نفهمیدید باید ابتدا منطق و عربی تان را قوی تر کنید.
    اما از ابتدا برای خودتان یک سیر مطالعاتی منظم در نظر بگیرید:
    http://arefane.blog.ir/1393/07/30
    در سیر مطالعاتی استاد امینی نژاد ظاهرا سیری برای کسانی که نمیخواهند تخصصی فلسفه بخوانند هم بیان شده بود، یعنی برای دانشجویان یا طلابی که میخواهند در کنار علوم تخصصی خودشان با فلسفه و عرفان هم تا حد لازم آشنا شوند نه متخصص.
    یا حق
  • حکیم جوادی املی
  • در محضر استاد:درس اخلاق 1394/08/21
    1)برای طلبه‌ها حداقل ماهی یک دور قرآن ختم دادن تقریباً جزء وظایف خواهد بود, اگر بخواهد عالِم بشود, اگر بخواهد این همه علومی که از اهل بیت آمده چیزی سهم او بشود بالأخره باید با این کتاب مأنوس باشد، حداقل کاری که یک طلبه می‌کند، ماهی یک بار باید قرآن را ختم کند...
    2)بیان نورانی امام سجاد در صحیفه سجادیه این است که «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه‏» چقدر این بیان شیرین است! فرمود انسان از انسان چیز بخواهد, غیر خدا از غیر خدا چیز بخواهد سفیه است: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه‏»، این بیان بوسیدنی نیست؟! فرمود: او که همه چیز را داد, همه چیز را هم که می‌دهد, به هر کسی به شما نزدیک‌تر است و از هر کسی، حرفِ شما را بهتر می‌شنود، چرا با او گفتگو ندارید...
    3)اگر کسی طلبه باشد, روحانی باشد, معمّم باشد این صحیفه سجادیه در دستش نباشد، خسارت است؛ حالا کتاب‌های علمی دیگر هم هست؛ ولی منظور این است که اینها برای ما اصل است. اینها دعایی که خدایا مریض مرا شفا بده نیست اینها آن مرحله نازله است آن مریض را شفا می‌دهد, پدر و مادرت را هم می‌آمرزد؛ اما عمده فهم است و فهم! جامعه با علم و تحقیق زنده است آن خواسته‌ها را که بَرّ و فاجر هم دارند، شما مگر در ماه مبارک رمضان نمی‌خوانید، «وَ اشْفِعْ کُلَّ مَرِیْضَ» چه کافر چه مسلمان؛ انسان که نازل فکر نمی‌کند، گفت:
    چو سرو و سنبله بالا روش باش/ بنفشه‌وار سوی پَست منگر
     همیشه مثل بنفشه سر پایین نباشد، زمین را ببینی، یک وقت مثل سرو ترقّی کنی, او را می‌آمرزد، بَرّ و فاجر باشد «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیْرٍ . . . اللَّهُمَّ اشْفِعْ کُلَّ مَرِیْضَ» اما این دعاهای نورانی امام سجاد همین است که انسان را به حمید می‌رساند، فصل اخیر و فصل الفصول انسانیّت، همین حمید است، «الانسان حیّ متألّه حمید»؛ بالاترین برکات الهی تحیّات الهی به روح مطهّر امام سجاد و سایر اهل بیت(علیهم آلاف التحیّة و الثناء)!
    التماس دعا

  • دانشجوی الهیات
  • سلام علیکم
    بی نهایت تشکر از پاسخ قبلی
    پنج جلسه از نمط هشتم را با استاد گرامی ، حشمت پور خواندم.البته نمط هشتم آسان است ولی بسیار استفاده کردم و نهایت لذت را بردم.علاوه بر این بسیاری از نکات منطق را که تاکنون به خوبی نفهمیده بودم توسط ایشان فهمیدم.قصدم این است که ان شاالله از فلسفه و منطق در شروع اول شرح اشارات بوعلی را بخوانم هم نهج های منطق را هم نمط های دهگانه را و بعد ان شاالله حکمة الاشراق را و بعد تا خدا چه بخواهد...چند پرسش داشتم...1.آیا صوت های استاد عزیز ، حشمت پور در نهج های منطق و نمط های دهگانه مثل همین صوت های نمط هشتم خوب و کامل هست؟! آیا تدریس نهج های منطق و نمط های دهگانه توسط استاد دیگری موجود هست یا نه و سطح آن تدریس ها چگونه است؟!آقای فیاضی گویا از نمط 4 تا 7 را تدریس فرموده اند...
    2.شرح اشارات را از کجا تهیه کنم و کدام کتاب را که شرح خواجه و امام فخر را هم داشته باش من کتابی که دارم فقط متن خود اشارات است ، لطفا تفضل نموده راهنمایی فرمایید!
    پاسخ:
    سلام
    یک. توضیح استاد حشمت پور همیشه کامل و خوب است. برای دریافت فایلهای صوتی ایشان به این آدرس مراجعه کنید:
    http://www.eshia.ir/Aqaed/Archive/heshmatpour/
    اگر فایلها کامل نبود، باید از بعضی سی دی فروشی های حوزوی هم بپرسید احتمالا کاملش رو دارند: مثل نرم افزاری قدس - مجمع عالی حکمت

    دو. استاد امینی نژاد بعضی از نمط ها را درس داده اند که ایشان هم استاد دقیقی هستند:
    http://efteghar.blog.ir/category/%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D8%A8%DB%8C%D9%87%D8%A7%D8%AA/

    سه. توضیحات استاد حشمت پور کاملتر و دقیقتر از بقیه اساتید هست اما طولانی است و حوصله میخواهد.

    چهار. اساتید دیگه ای هم هستند که اشارات را تدریس کرده اند که با تماس با مجمع عالی حکمت میتوانید سوال کنید اما بنده آنها را نمیشناسم و بعید میدانم قوی تر و مفصل تر از استاد حشمت پور توضیح داده باشند.

    پنج. یک کتاب از خصوص بحث منطق اشارت توسط انتشارات "مطبوعات دینی" جداگانه چاپ شده که حواشی خواجه و فخر و قطب را دارد، اما فقط یک جلد و همین بحث منطق هست و احتمالا بخواهند بعدا جلدهای بعدی (نمطها) را هم با هر سه شرح چاپ کنند.

    شش. اگر نرم افزار "حکمت اسلامی" از موسسه مرکز پژوهشهای اسلامی نور را بخرید ظاهرا همه این حواشی خواجه و فخر و قطب را هم داشته باشد.

    هفت. از علامه حسن زاده کتاب اشارات در سه جلد چاپ شده که یک جلد بحث منطق و دو جلد بحث نمط هاست اما کمیاب است و شاید فقط دو جلد نمط ها را پیدا کنید نه جلد اول منطق را. این کتاب علامه الآن بصورت رسمی تدریس میشود که هم متن اشارات هست و هم متن خواجه. اما شرح قطب و فخر در آن نیست و بنظرم وقت گذاشتن در مطالب فخر هم اتلاف وقت است.

    یا حق
  • دانشجوی الهیات
  • سلام علیکم
    بی نهایت تشکر بابت راهنمایی های قبلی
    خدای متعال اجر بی نهایت نصیب شما فرماید
    بنده اندکی گیج شدم.برای این که نسخه ای در دست داشته باشم و دروس استاد حشمت پور را گوش دهم کدام یک از این هایی را که فرمودید تهیه کنم و از کجا؟
    استاد مصطفوی چطور هستند و صوت هایشان را از کجا می شود به دست آورد؟
    آیا نهج های منطق اشارات را کسی به غیر از استاد حشمت پور تدریس کرده اند؟
    پاسخ:
    سلام بوستان کتاب و پاساژ قدس بگردید و کتابها رو پیدا کنید. نسخه علامه حسن زاده بنظرم بهتر است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">