عارفانه

عارفانه

» ............ بسم الله الرحمن الرحیم ............ «
»................... لا اله الّا الله .................... «
» .................. لا اله الّا هو .................... «
» ................ إن الحکم الا لله .................. «
» ............. انا لله و انا الیه راجعون .............. «
» ............ ان الله هو الحق المبین ............. «
» ............. و هو معکم أینما کنتم .............. «
» ............ ما شاء الله لا قوّة الّا بالله ............ «
» ........... کل شیء هالک الّا وجهه ............ «
» ........... قل هو الله احد الله الصمد ............ «
» ........... الله نور السموات و الارض ............ «
» .......... کان الله بکلّ شیء محیطا ............. «
» ......... و ما تشاؤون إلا أَن یشاء الله ........... «
» ........ و نحن اقرب الیه من حبل الورید ......... «
» ....... و إن من شیء الا یسبّح بحمده ......... «
» ....... أنطقنا الله الذی أنطق کلّ شیء ......... «
» ...... لمن الملک الیوم لله الواحد القهار ........ «
» ..... و ما رمیت إذ رمیت و لکن الله رمی ........ «
» ..... هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن ........ «
» .... واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه ...... «
» ... و نحن اقرب الیه منکم و لکن لا تبصرون ..... «
» .. ما یکون من نجوی...الا هو معهم أینما کانوا .. «
» و لله المشرق والمغرب فأینما تولّوا فثم وجه الله «
»ولله یسجد من فی السماوات والارض طوعا وکرها
»کل من علیهافان ویبقی وجه ربک ذولجلال والاکرام
-:-:-:-:-:-:-:-:-
الهی؛ آهم جهنم سوز است
نوشتجاتی از رسوای غفلت: ر- ص

صبحست ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شودخراب
مارا ز جام باده گلگون خراب کن

الهی به جان خراباتیان
کزین تهمت هستی‌ام وارهان

هدف از این وبلاگ، اشتیاق نفوس مستعده به حقایق عرفانی و سیر و سلوک عملی و لقاء الله می باشد.
استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است.
یا حق

بایگانی
آخرین نظرات دوستان
سایتها و وبلاگهای فلسفی و عرفانی

تضاد عقل و نقل در کلام صدر المتالهین

پنجشنبه, ۹ دی ۱۳۸۹، ۰۸:۴۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یا من لا هو الا هو

سوال حجت الاسلام غرویان از محضر علامه حسن زاده

سوال: اندیشه تضاد « عقل و نقل» چرا و چگونه پدید آمد؟

حضرت استاد: عقل و نقل هرگز تضاد و تنافری با هم ندارند. اصولاً علم، جز آنچه کتاب و سنّت می گوید، نیست.عقل و نقل در طول هم هستند.همان مطالب کتاب و سنّت رادر رتبه ای بالاتر و با دیدی عمیقتر نگریستن،حکمت و فلسفه است.البته این مطلب، ریشه ای بس دراز دارد که مجال تفصیل آن نیست.ملاّ صدرا گفته ای دارد که می گوید: «حاشا الشریعة  الحقّه الإلهیّة البیضاء أن تکون أحکامها مصادمة للمعارف الیقینیة الضروریّة و تبّاً لفلسفة تکون قوانینها غیر مطابقة للکتاب و السنّة».اصولاً فلسفه ای که بخواهد خلاف کتاب و سنت سخن گوید، فلسفه نیست!

منبع: در محضر استاد/ص18.

منبع

یاحق

نظرات  (۲)

  • محمدرضا حقیقت
  • خدا خیرت بده خیلی وقت بود ذهنم به این سوال مشغول بود ونظر ملاصدرا برام خیلی مهم بود اجرت با آقا
    اگه میتونی چندتا مثال هم بزن
  • علیرضا منتظری
  • (( از خدایی بترس که ناچار او را ملاقات خواهی کرد و سر انجامی جز حاضر شدن در پیشگاه او نداری.))

    سلام دوست خوبم

    حکایت سرخ با مطلبی جدید بروز شد.

    منتظر حضور گرمتون هستم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">